W 2022 r. znacznie wzrósł odsetek przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na podwyżkę cen swoich produktów lub usług.

Pexels.com

W 2022 r. na podwyżkę cen swoich produktów lub usług zdecydowało się aż 74 proc. polskich przedsiębiorców. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, że rok wcześniej odsetek ten był o 30 pkt proc. niższy. Na obniżkę cen zdecydowało się tylko 4 proc. firm (8 proc. w 2021 r.), a nie zmieniło ich 21 proc. – przy 37 proc. rok wcześniej.

Badanie opublikowane w „Tygodniku Gospodarczym” PIE wykazało, że najczęściej ceny podnosiły firmy duże, wśród których zdecydowało się na to 81 proc. ankietowanych. Najrzadziej ceny podnosiły mikrofirmy, u których odsetek ten wynosił 72 proc.

W podziale na branże, najczęściej na podwyżki decydowały się firmy przetwórstwa przemysłowego (88 proc. w 2022 r. wobec 54 proc. w 2021 r.). Następne były firmy handlowe (84 proc.), transportowe, logistyczne, budowlane oraz usługowe (po ok. 75 proc.).

Firmy podnoszą ceny ze względu na wzrost kosztów produkcji (73 proc.) oraz wzrost kosztów pracy (60 proc.), a także rosnące koszty administracyjne (np. wywóz nieczystości), na które wskazało 41 proc. przedsiębiorców. Mniej więcej co trzecia firma podniosła ceny, reagując na podwyżki u konkurencji oraz z uwagi na wzrost kosztów energii. PIE dowiedział się również, że aż 17 proc. firm podniosło ceny, bo istnieje na to przyzwolenie społeczne.

Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE

Poprzedni artykułSłużby kontra prywatność
Następny artykułJuż nie 1 proc., a 1,5 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego