fbpx
wtorek, 30 maja, 2023
Strona głównaKrajWzrosła liczba firm podnoszących ceny

Wzrosła liczba firm podnoszących ceny

W 2022 r. znacznie wzrósł odsetek przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na podwyżkę cen swoich produktów lub usług.

W 2022 r. na podwyżkę cen swoich produktów lub usług zdecydowało się aż 74 proc. polskich przedsiębiorców. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, że rok wcześniej odsetek ten był o 30 pkt proc. niższy. Na obniżkę cen zdecydowało się tylko 4 proc. firm (8 proc. w 2021 r.), a nie zmieniło ich 21 proc. – przy 37 proc. rok wcześniej.

Badanie opublikowane w „Tygodniku Gospodarczym” PIE wykazało, że najczęściej ceny podnosiły firmy duże, wśród których zdecydowało się na to 81 proc. ankietowanych. Najrzadziej ceny podnosiły mikrofirmy, u których odsetek ten wynosił 72 proc.

W podziale na branże, najczęściej na podwyżki decydowały się firmy przetwórstwa przemysłowego (88 proc. w 2022 r. wobec 54 proc. w 2021 r.). Następne były firmy handlowe (84 proc.), transportowe, logistyczne, budowlane oraz usługowe (po ok. 75 proc.).

Firmy podnoszą ceny ze względu na wzrost kosztów produkcji (73 proc.) oraz wzrost kosztów pracy (60 proc.), a także rosnące koszty administracyjne (np. wywóz nieczystości), na które wskazało 41 proc. przedsiębiorców. Mniej więcej co trzecia firma podniosła ceny, reagując na podwyżki u konkurencji oraz z uwagi na wzrost kosztów energii. PIE dowiedział się również, że aż 17 proc. firm podniosło ceny, bo istnieje na to przyzwolenie społeczne.

Źródło: Tygodnik Gospodarczy PIE

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Żywność z owadami będzie specjalnie oznakowana?

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zastanawia się nad wprowadzeniem specjalnego oznaczenia produktów żywnościowych, które zawierają owady.
< 1 MIN CZYTANIA

Nowy stadion za 130 milionów wypełniany w 22 procentach

Tak marnuje się pieniądze podatników. Wybudowany za olbrzymią sumę piłkarski stadion wypełniany jest przez kibiców w zaledwie 22 proc. A bywało jeszcze gorzej.
2 MIN CZYTANIA

Dlaczego Polki nie decydują się na macierzyństwo?

Brak stabilności finansowej jest główną przyczyną, dla której Polki niechętnie decydują się na zajście w ciążę lub w ogóle rezygnują z macierzyństwa.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Cyfryzacja polskich firm. Jak wypadamy na tle Europy?

Zdecydowana większość polskich firm nie ma zamiaru zmieniać wysokości wydatków ponoszonych na transformację cyfrową – wynika z badania KPMG.
2 MIN CZYTANIA

Prawo podatkowe nadal będzie upraszczane

Ministerstwo Finansów chce kontynuować upraszczanie prawa podatkowego w Polsce, a także wprowadzać do niego nowe technologie.
2 MIN CZYTANIA

Stop dezinformacji żywnościowej. Producenci działają

Polscy producenci żywności chcą walczyć ze skierowaną przeciwko nim dezinformacją żywnościową. Pomaga im resort rolnictwa.
2 MIN CZYTANIA