fbpx
sobota, 9 grudnia, 2023
Strona głównaTransportZ czego utrzymują się stacje benzynowe?

Z czego utrzymują się stacje benzynowe?

W ostatnim czasie spadły marże paliwowe na polskich stacjach benzynowych – wynika z informacji Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Po I kwartale 2022 r. marże stacji benzynowych w porównaniu do 2021 r. spadły w przypadku oleju napędowego z 0,07 zł do 0,00 zł za litr, a w przypadku benzyny EU95 z 0,14 do 0,07 zł za litr. Według danych POPiHN wzrosła jedynie marża za autogaz z 0,24 do 0,57 zł za litr.

– Działania wojenne oraz prace nad sankcjami na Rosję w obszarach produkcji ropy dodają do normalnej ceny ropy i gotowych paliw rentę wojenną, która generuje wzrosty notowań, a to przekłada się na ceny zaopatrzeniowe u producentów paliw. Z kolei ich ceny rosną z tego powodu dużo szybciej niż możliwe do zrealizowania podwyżki cen w detalu – powiedział dyrektor ds. analiz rynku paliw w POPiHN Krzysztof Romaniuk. – Tym sposobem marże są na niskich poziomach, a operatorzy stacji paliw, aby utrzymać się na rynku, muszą generować zyski w innych obszarach (sklep, gastronomia, usługi dodatkowe) – dodał.

Ekspert zauważył, że choć w ostatnich trzech tygodniach ceny hurtowe paliw szły w dół a sytuację łagodzi tarcza antyinflacyjna, to zmiany w tym zakresie zachodzą bardzo szybko. Jednocześnie dzisiaj stacje paliwowe, żeby się rozwijać, stają się coraz bardziej centrami usługowymi, które generują przychód poza sprzedażą.

– Cena musi być tak skalkulowana, żeby kierowca zechciał zatankować paliwo na danej stacji, a dodatkowo jeszcze dokonał zakupów w sklepie na stacji lub skorzystał z usług gastronomicznych. Stale rozszerzająca się oferta usług innych niż sprzedaż paliwa umożliwia utrzymanie obiektu i pracowników. Bez tych dodatkowych działań ceny paliw musiałyby rosnąć dużo szybciej, a to z pewnością doprowadziłoby do ograniczenia sprzedaży paliw i dochodów z pozostałej działalności – wyjaśnił dyrektor Romaniuk.

PAP

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża transportowa coraz bardziej zadłużona

Rosną długi polskiej branży TSL, która reaguje na to większą ostrożnością w zawieraniu umów z ewentualnymi kontrahentami, czym chce zmniejszyć własne ryzyko finansowe.
2 MIN CZYTANIA

Port Gdańsk najlepszy w Europie!

W 2022 roku port w Gdańsku po raz kolejny odnotował największy przyrost wolumenu przeładunku towarów w całej Europie.
2 MIN CZYTANIA

Nadchodzi likwidacja samochodów spalinowych!

Podczas sejmowej konferencji prasowej poseł na Sejm Bartłomiej Pejo, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. obrony kierowców oraz poseł Krzysztof Mulawa z Konfederacji wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec planowanej faktycznej likwidacji samochodów spalinowych w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polski system finansowy jest stabilny

Narodowy Bank Polski przeanalizował krajowy system finansowy i ocenił, że jest on stabilny, a bilans ryzyka ulega polepszeniu.
2 MIN CZYTANIA

Ulgi w PIT cieszą się w Polsce popularnością

W ubiegłym roku z różnych ulg w PIT skorzystało w Polsce ponad półtora miliona osób. Najczęściej byli to młodzi ludzie.
2 MIN CZYTANIA

Izera w toku, czyli co z polskim autem elektrycznym

Projekt Izera – czyli budowa polskiej marki aut elektrycznych – jest już zrealizowany w niemal 40 procentach. Spółka zamierza uruchomić produkcję w 2026 roku.
2 MIN CZYTANIA