fbpx
wtorek, 12 listopada, 2024
Strona głównaTransportZa trzy lata mamy mieć 1,5 tys. km linii do projektu CPK

Za trzy lata mamy mieć 1,5 tys. km linii do projektu CPK

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, w kompetencjach której jest wyremontowanie 3,7 tys. km linii kolejowych do tzw. komponentu kolejowego programu CPK, za trzy lata będzie już miała pod tym kątem gotowych blisko 1,5 tys. km linii – poinformował prezes tej spółki Ireneusz Merchel.

Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu na palenu poświęconym Kolei Dużych Prędkości jako elementu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel nawiązał m.in. do podpisanej na początku czerwca br. przez spółkę CPK umowy na prace przygotowawcze dla 140 km nowej linii kolejowej na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

Jak ocenił, to otwarcie niezwykłej, niepowtarzalnej szansy rozwoju całej kolei. Przypomniał, że nowa linia z Warszawy, przez Centralny Port Komunikacyjny do Łodzi, po przedłużeniu do Poznania i dalej do zachodniej Europy przejmie znaczną część ruchu z bardzo silnie dziś obciążonej ruchem towarowym linii kolejowej E20 Warszawa-Poznań.

„To spowoduje zwiększenie popytu i zwiększenie przepustowości” – zaznaczył Merchel. Przypomniał, że w komponencie kolejowym CPK przewidziano 5,5 tys. km linii kolejowych, z czego ok. 1,8 tys. km w nowym przebiegu, a 3,7 tys. km modernizowanych odcinków, za które odpowiada spółka PLK.

Z tego już w tej chwili mamy ok. 700 km zmodernizowanych; w ciągu najbliższych trzech lat będziemy mieli kolejnych 700 km. Czyli 1,5 tys. km z tych 3,7 tys. km, które mamy w kompetencjach PLK, będzie zrealizowanych już teraz. To, co realizujemy, doskonale wpisuje się i w tę kolej szybką, bo będzie jej uzupełnieniem, ale również w koleje regionalne.

„Każdy odcinek, każdy kilometr nowej linii kolejowej otwiera szansę zwiększenia przewozów na pozostałych odcinkach” – zaakcentował Merchel.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach na ok. 3 tys. ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Fundacja rodzinna – obrót majątkiem z podatkiem czy bez?

W przypadku gdy fundacja rodzinna nabędzie nieruchomość lub inne mienie, a następnie je odsprzeda, narazi się na konieczność zapłaty 25-procentowego podatku dochodowego. Wbrew stanowisku fiskusa nie będzie jednak podlegać opodatkowaniu, jeśli nabyty majątek wniesie aportem do spółki.
3 MIN CZYTANIA

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA