fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportZa trzy lata mamy mieć 1,5 tys. km linii do projektu CPK

Za trzy lata mamy mieć 1,5 tys. km linii do projektu CPK

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, w kompetencjach której jest wyremontowanie 3,7 tys. km linii kolejowych do tzw. komponentu kolejowego programu CPK, za trzy lata będzie już miała pod tym kątem gotowych blisko 1,5 tys. km linii – poinformował prezes tej spółki Ireneusz Merchel.

Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu na palenu poświęconym Kolei Dużych Prędkości jako elementu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel nawiązał m.in. do podpisanej na początku czerwca br. przez spółkę CPK umowy na prace przygotowawcze dla 140 km nowej linii kolejowej na trasie Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź.

Jak ocenił, to otwarcie niezwykłej, niepowtarzalnej szansy rozwoju całej kolei. Przypomniał, że nowa linia z Warszawy, przez Centralny Port Komunikacyjny do Łodzi, po przedłużeniu do Poznania i dalej do zachodniej Europy przejmie znaczną część ruchu z bardzo silnie dziś obciążonej ruchem towarowym linii kolejowej E20 Warszawa-Poznań.

„To spowoduje zwiększenie popytu i zwiększenie przepustowości” – zaznaczył Merchel. Przypomniał, że w komponencie kolejowym CPK przewidziano 5,5 tys. km linii kolejowych, z czego ok. 1,8 tys. km w nowym przebiegu, a 3,7 tys. km modernizowanych odcinków, za które odpowiada spółka PLK.

Z tego już w tej chwili mamy ok. 700 km zmodernizowanych; w ciągu najbliższych trzech lat będziemy mieli kolejnych 700 km. Czyli 1,5 tys. km z tych 3,7 tys. km, które mamy w kompetencjach PLK, będzie zrealizowanych już teraz. To, co realizujemy, doskonale wpisuje się i w tę kolej szybką, bo będzie jej uzupełnieniem, ale również w koleje regionalne.

„Każdy odcinek, każdy kilometr nowej linii kolejowej otwiera szansę zwiększenia przewozów na pozostałych odcinkach” – zaakcentował Merchel.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego ramach na ok. 3 tys. ha ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

PAP

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Blisko 67 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Ile traci na tym gospodarka?

Jak wynika z najnowszego raportu, obecnie 66,6 proc. dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów najczęściej kojarzonych z depresją. Autorzy badania ostrożnie szacują, że gospodarka traci na tym ok. 3 mld zł rocznie. I to wyliczenie zakłada tylko nieobecność w pracy osób doświadczających epizodów depresyjnych i zaburzeń depresyjnych nawracających.
5 MIN CZYTANIA

Na skutek rosnących kosztów teatry zwiększają zaległe zadłużenie

W zaledwie rok podmioty prowadzące działalność twórczą związaną z kulturą i rozrywką zwiększyły swoje nieopłacone w terminie zobowiązania zarejestrowane w bazie BIG InfoMonitor i BIK o niemal dwie trzecie, do blisko 63 mln zł.
4 MIN CZYTANIA