Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych (IFR) i Związek Miast Polskich (ZMP) wspólnie z blisko stoma samorządami uruchomiło w Dniu Przedsiębiorcy – czyli 21 czerwca – ogólnopolską kampanię informacyjną #MiastazPrzedsiębiorcami. Kampania jest przewidziana na najbliższe dwa tygodnie. Chodzi o przedstawienie istoty i roli przedsiębiorców prowadzących swój biznes lokalnie oraz znaczenia ich wspierania i rozwoju. Odbędą się wystawy, ciekawe spotkania, konkursy dla dzieci itd. itp.

Hasło przewodnie tegorocznej kampanii to „Działaj lojalnie – kupuj lokalnie”. Ma zachęcać do wspierania lokalnych firm poprzez kupowanie ich produktów i usług, co jest dobrym sposobem na zatrzymanie kapitału w danym mieście. Szczególnie w tak trudnych dla drobnego biznesu czasach jak obecne, należy docenić rodzimych przedsiębiorców i pozyskiwać dla nich wsparcie władz lokalnych. Zaplanowano bogaty program – szczególnie w czerwcu. W wielu miastach w Polsce odbędą się dni danego miasta, festyny rodzinne, zorganizowane zostaną targi miejskie itp. Wszystkie te działania są dobrą okazją do tego, aby uświadomić społecznościom miast znaczenie udziału lokalnych przedsiębiorców w budowaniu ich pomyślności.

Czego się dowiemy?

Przez najbliższe dwa tygodnie organizatorzy, wspólnie z samorządami, które zgłosiły się do kampanii #MiastazPrzedsiębiorcami, będą pokazywać na planszach informacyjnych rolę i wkład przedsiębiorców w lokalną gospodarkę, a także w dobrobyt jej społeczności. Aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców informacje dystrybuowane są za pośrednictwem dostępnych kanałów komunikacji zarówno internetowej, jak i tradycyjnej i tam należy szukać bardziej szczegółowych informacji gdzie, co i kiedy dokładnie się odbędzie.

Organizatorzy szacują, że nawet osiem milionów mieszkańców z niemal stu miast weźmie udział w różnych zdarzeniach związanych bezpośrednio lub pośrednio z przedsiębiorczością. – Chcemy działać tam, gdzie przedsiębiorcy funkcjonują, czyli w miastach i regionach. Niezbędne jest pokazanie współobywatelom i sąsiadom, oraz gospodarzom miast, jaką rolę w tworzeniu podstaw materialnych i społecznych wspólnot odgrywają przedsiębiorcy – komentuje Tomasz Budziak, wiceprezes zarządu IFR. – Konieczne jest przedstawienie osiągnięć polskich przedsiębiorców, którzy ryzykując swoim majątkiem, poprzez swoją energię i wolę tworzenia, kreują dochód narodowy w stopniu budzącym zazdrość w wielu krajach. To przedsiębiorcy produkują, płacą podatki i inwestują majątek swój i swoich rodzin – dodaje Tomasz Budziak.

Co zaplanowano

Wśród aktywności w tym roku planowane są m.in. następujące działania: kampania informacyjna prezentująca rolę przedsiębiorców w życiu gospodarczym miast, wystawy plenerowe opowiadające historię firm z danego regionu, spotkania przedsiębiorców z władzami samorządowymi, spotkania integracyjne środowiska przedsiębiorców, konkursy dla dzieci z motywem przedsiębiorczości.

Samorządy powinny kreować kulturę przedsiębiorczości i zapewniać jej jak najlepsze warunki do rozwoju, budować infrastrukturę oraz zachęcać do działalności gospodarczej. W wielu przypadkach tak właśnie robią lub starają się robić. To przecież przedsiębiorcy tworzą miejsca pracy i generują dochody mieszkańców i samorządów. Rozwój lokalnych firm to podstawa dobrobytu społeczności lokalnej. Ta sprawa powinna być oczywista i ponadpolityczna.