Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął w grudniu kolejnych 28 postępowań w sprawie dużych spółek, które mogą nie płacić na czas swoim kontrahentom. W sumie UOKiK prowadzi już 100 postępowań dotyczących zatorów płatniczych. Pierwsze decyzje wobec firm tworzących zatory płatnicze zostaną wydane w styczniu.

Fot. Pixabay

Informacje z ostatniego kwartału 2020 roku wskazują, że problem faktur opóźnionych o ponad 60 dni dotyczy już prawie połowy przedsiębiorców sektora MŚP. Otrzymanie w terminie zapłaty za dostarczone towary lub usługi może być warunkiem przetrwania firmy i utrzymania miejsc pracy osób w niej zatrudnionych. Aktualnie prowadzimy 100 postępowań wobec spółek, które mogą zalegać z płatnościami. To dwukrotnie więcej postępowań, niż zakładał ustawodawca, przyjmując specjalne regulacje ograniczające zatory płatnicze. Nie są to łatwe postępowania. Pierwsze decyzje wobec przedsiębiorców tworzących zatory płatnicze zostaną wydane w styczniu – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Pod koniec grudnia prezes Urzędu wszczął postępowania wobec kolejnych 28 podmiotów z branż zagrożonych zatorami płatniczymi m.in. spożywczej (mięsnej), budowlanej, transportowej oraz kosmetycznej, wobec których zachodzi prawdopodobieństwo nadmiernego opóźniania się z płatnościami, podano również.

Nowe postępowania dotyczą następujących firm:

  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska
  • Dhl Parcel Polska
  • Cognor
  • Cedc International
  • Celsa “Huta Ostrowiec”
  • Brembo Poland
  • Wipasz
  • Viterra Polska
  • Solaris Bus & Coach
  • Sokołów
  • Strabag
  • Agri Plus
  • Cemex Polska
  • Ciech Soda Polska
  • Amrest
  • Superdrob
  • Zakład Przemysłu Mięsnego Biernacki
  • Zakłady Mięsne Skiba
  • Pekaes
  • Dsv Road
  • Abp Poland
  • Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
  • Grupa Producentów Drobiu
  • Altrad-Mostostal
  • Budimex
  • Wojas
  • Anwim
  • Polaqua

W postępowaniach prezes UOKiK weryfikuje transakcje handlowe między daną spółką a jej kontrahentami, aby określić, które z nich były wymagalne w badanym okresie (w tym przypadku lipiec-sierpień-wrzesień 2020 r.) oraz niespełnione lub spełnione po terminie. Aby ustalić, czy doszło do terminowej zapłaty za faktury, prezes UOKiK może zbadać dane zawarte w jednolitych plikach kontrolnych oraz ocenić dane pochodzące z różnych innych źródeł, w tym informacje i wyjaśnienia od stron postępowania czy dokumenty pozyskane w wyniku kontroli, wyjaśniono.

UOKiK może interweniować, jeśli suma zaległych świadczeń pieniężnych przedsiębiorcy w ciągu 3 kolejnych miesięcy wyniesie co najmniej 5 mln zł (od 2022 r. będzie to 2 mln zł). Dotyczy to zaległości z faktur wystawionych po 1 stycznia 2020 r. lub wcześniej, jeśli termin ich płatności stał się wymagalny po 1 stycznia 2020 r.

Sankcja, jaka grozi przedsiębiorcom, jest sumą jednostkowych kar za każdą należność nieuregulowaną lub zapłaconą po terminie. Pojedyncze kary obliczane są według specjalnego wzoru, a ich wysokość zależy przede wszystkim od wielkości długu i czasu opóźnienia w płatności.