fbpx
wtorek, 18 czerwca, 2024
Strona głównaArchiwumZawody techniczne zawodami przyszłości

Zawody techniczne zawodami przyszłości

Z roku na rok rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników w konkretnych technicznych branżach. Nie bez przyczyny mówi się, że zawody techniczne to zawody przyszłości. Takie, które mają łączyć człowieka z maszyną. KGHM Polska Miedź SA inwestuje w przyszłych pracowników właśnie pod tym kątem.

Miedziowy gigant w ramach nowego projektu edukacyjnego zaprosił uczniów ze swoich patronackich szkół na… wyprawę w kosmos. Będzie podróż po wszechświecie, będą zadania, zagadki i przygoda życia. Wszystko po to, by uczniowie mogli poznać KGHM z zupełnie innej strony.

– Zachęcamy uczniów szkół patronackich do wzięcia udziału w wyjątkowym projekcie. Chcemy, żeby uczestnicy z jednej strony poznali firmę i dowiedzieli się więcej o naszej działalności, a z drugiej, żeby wzmocnili swoje umiejętności i efektywność. Zawody techniczne to przyszłość, a wykfalifikowani i oddani pracownicy to dla nas dobro bezcenne – zapowiada Magdalena Wróbel, Dyrektor Naczelny ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w KGHM.

Akcję KGHM wspiera również Ministerstwo Edukacji i Nauki, które objęło wydarzenie swoim patronatem. – Z wielką uwagą przyglądam się działaniom KGHM w Zagłębiu Miedziowym związanym ze szkolnictwem zawodowym. Takie placówki muszą być atrakcyjne i przede wszystkim skuteczne. Dlatego wszelkiego typu wsparcie, w tym programy edukacyjne dla uczniów, to bardzo potrzebne rozwiązania. Najważniejsza jest współpraca, która pomoże przewidzieć jakie kompetencje przydadzą się uczniom w danym regionie. KGHM to największy pracodawca na Dolnym Śląsku, więc zawody związane z przemysłem miedziowym zasługują na szczególną uwagę. Przyszłość młodych ludzi musimy planować odpowiedzialne i w zgodzie z potrzebami wynikającymi z rynku pracy – dodaje Marzena Machałek, Wiceminister Edukacji i Nauki.

W miedziowym wszechświecie

Projekt potrwa od 11 lutego do 11 czerwca. Na uczniów czeka więc kilkumiesięczna przygoda w wirtualnej przestrzeni, w bliźniaczym do ziemskiego układzie planetarnym. Miedziowy wszechświat zapełniony zostanie dla nich tematami i zadaniami związanymi z KGHM. Uczestnicy będą wykonywać misje dotyczące m.in. wiedzy o ekologicznych inwestycjach spółki, o górniczych i hutniczych tradycjach oraz samej produkcji miedzi. Otrzymają dostęp do specjalnej platformy internetowej, gdzie będą mogli wykazać się wiedzą o koncernie. Będą pracować na swój indywidualny wynik, ale również na wynik poszczególnych szkół. Najlepiej punktowane placówki otrzymają na koniec roku szkolnego dodatkową nagrodę od KGHM.

Fot. KGHM Polska Miedź SA

„Kosmiczny” projekt KGHM jest częścią programu „Kompetentni w branży górniczo-hutniczej. KGHM – kluczowy partner w kształceniu zawodowym”, który funkcjonuje od 2018 r. Programem objętych jest 9 szkół technicznych i branżowych m.in. w Lubinie, Legnicy i Polkowicach. Placówki kształcą uczniów w zawodach istotnych z punktu widzenia przemysłu miedziowego. Program zakłada ścisłą współpracę na linii szkoła – koncern. Uczniowie nim objęci mogą liczyć na merytoryczną pomoc pracowników spółki, są angażowani w różnorodne przedsięwzięcia rozwojowe, mają możliwość odbycia praktycznej nauki zawodu w formie miesięcznego stażu i zajęć praktycznych oraz możliwość otrzymania stypendium naukowego (500 zł na półrocze oraz jedno specjalne – za wybitne osiągnięcia nie tylko naukowe, ale także związane np. z wolontariatem, w wysokości 1000 zł). Na stypendia KGHM przeznaczył w poprzednim roku szkolnym 145 tys. zł.

Szczególny patronat

Aktualnie w klasach patronackich uczy się ponad 1900 młodych ludzi, a patronatem koncernu objętych jest 14 zawodów. Co istotne, są to zawody, które znalazły się na przygotowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w 2020 r. liście zapotrzebowania na pracowników na krajowym rynku pracy. Jeśli chodzi o Dolny Śląsk, lista wskazująca na istotne zapotrzebowanie na dany zawód wymieniała 13 z 14 patronackich zawodów na 71. Tylko technik hutnik nie był na niej wzięty pod uwagę, ale zawód ten obecnie figuruje pod nazwą technik przemysłu metalurgicznego i też objęty jest patronatem KGHM.

Przedstawiciele koncernu przyznają, że doskonale zdają sobie sprawę ze zmian technologicznych i społecznych zachodzących we współczesnym świecie, co ma bardzo istotny wpływ na zapotrzebowanie na rynku pracy. Zmiany te wymagają odważnych i skutecznych inwestycji w kapitał ludzki. – Wsparcie edukacji w kierunkach związanych z wydobyciem i przetwórstwem miedzi to nasz wkład w rozwój Dolnego Śląska. Uczniowie świadomie wybierają przyszły zawód i będą doskonale przygotowani do podjęcia obowiązków. To obopólna korzyść, zwłaszcza, że przygotowujemy firmę na kolejne dziesięciolecia i nie zwalniamy tempa rozwoju – przyznaje Adam Bugajczuk, Wiceprezes Zarządu KGHM Polska Miedź SA ds. Rozwoju.

W tym roku szkolnym miedziowy gigant przekazała patronackim placówkom 170 tys. zł na doposażenie sal i pracowni technicznych. Szkoły objęte programem „Kompetentni w branży” otrzymane środki przeznaczyły na sprzęt do wykorzystania przez nauczycieli do nauki zdalnej. Zakupione zostały m.in. monitory interaktywne, notebooki, projektory i tablety graficzne. Placówki doposażyły też pracownie techniczne o pomoce dydaktyczne, ale też specjalistyczne urządzenia, jak robot Dobot z widzeniem maszynowym do nauki robotyki, piec tyglowy, pompy oraz autotransformatory.

– Angażując się w program współpracy ze szkołami branżowymi, zakładaliśmy przede wszystkim podniesienie poziomu nauczania. Wsparcie dla placówek daje nam gwarancję, że uczniowie kształcą się na najwyższej klasy sprzęcie. Mamy pewność, że wszystko odpowiada technologiom stosowanym w KGHM – tłumaczy Arleta Chorąży, Dyrektor Departamentu Efektywności Zawodowej Pracowników w KGHM.

Zbliża się rekrutacja absolwentów klas ósmych. Na pewno warto rozejrzeć się nad możliwościami szkół technicznych i branżowych w swojej okolicy, szczególnie na Dolnym Śląsku.

Dualne studia

Co ważne, w swojej misji dbania o rozwój zawodów technicznych KGHM nie ogranicza się tylko i wyłącznie do szkół średnich. Pomaga również kształcić górników i geologów. W sierpniu ubiegłego roku koncern zawarł umowę o kształceniu dualnym (łączącym tradycyjne studia akademickie z praktyką zawodową w przedsiębiorstwie) z Uczelnią Jana Wyżykowskiego (jej patron to polski odkrywca wielkiej miedzi). Współpraca dotyczy studiów inżynierskich kierunku Górnictwo i geologia w trzech specjalizacjach: Techniki eksploatacji złóż, Maszyny i urządzenia górnicze oraz Poszukiwanie i rozpoznawanie złóż. Zakłada m.in. współfinansowanie studiów przez KGHM oraz możliwość odbycia praktyk przez studentów z kierunku Górnictwo i geologia w oddziałach spółki. Studenci, którzy są pracownikami KGHM, mają natomiast możliwość zakwalifikowania pracy zawodowej na poczet praktyk zawodowych. Najlepsi mogą liczyć na program stypendialny.

Fot. KGHM Polska Miedź SA

W ramach współpracy powołano również Komisję ds. Programu Nauczania, w skład której weszli przedstawiciele KGHM i uczelni. Celem komisji jest m.in. dostosowanie programów nauczania  do potrzeb przemysłu miedziowego oraz analiza programów praktyk studenckich.

– Wielu naszych pracowników to absolwenci albo studenci Uczelni Jana Wyżykowskiego. Kształcenie dualne i współpraca między KGHM a uczelnią to dobre połączenie wiedzy i doświadczenia. Dla absolwentów to szansa na karierę, dla spółki potencjalni pracownicy z eksperckim przygotowaniem. To nasi pracownicy, specjaliści w swoich obszarach budują kapitał firmy – przyznaje Radosław Stach, Wiceprezes Zarządu KGHM Polska Miedź SA.

MATERIAŁ PRZYGOTOWANY WE WSPÓŁPRACY Z KGHM POLSKA MIEDŹ SA

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Zapraszamy na 22. Międzynarodową Konferencję Baltic Management Development Association

W imieniu Zarządu BMDA, Collegium Prometricum oraz naszym – jako Patrona Medialnego wydarzenia, mamy zaszczyt zaprosić do udziału w 22. Międzynarodowej Konferencji BMDA (Baltic Management Development Association) pod hasłem „Mastering the Future: AI Impact on Business Models and Practice”. Konferencja odbędzie się w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku w dniach 25–26 kwietnia 2024 r.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

INNE TEGO AUTORA

Demografia odporna na finansowe dopalacze. Dzieci to nie koszty, ale inwestycja kapitałowa

Centrum im. Adama Smitha szacuje, że koszt wychowania jednego dziecka w Polsce w roku 2024 (do osiągnięcia osiemnastego roku życia i według stanu na koniec poprzedniego roku) wyniósł 346 tys. zł (1602 zł miesięcznie), a dwójki dzieci wyniósł 579 tys. zł.
3 MIN CZYTANIA

Niemal połowa polskich dzieci między 15. a 18. rokiem życia pracuje [RAPORT]

Warsaw Enterprise Institute postanowił z okazji Dnia Dziecka zbadać, jak w praktyce wyglądają doświadczenia Polaków z pracą w wieku nastoletnim. Czy to powszechne zjawisko, czy może marginalne?
3 MIN CZYTANIA

Wskaźnik Bogactwa Narodów 2024. Sprawdź, na którym miejscu jest Polska

Warsaw Enterprise Institute opublikował IV edycję Wskaźnika Bogactwa Narodów, wyjątkowego Indeksu, który oprócz PKB mierzy także jakość wydatków publicznych. Brane są pod uwagę państwa należące do Unii Europejskiej i OECD. Miejsca na podium zajmują Irlandia, Szwajcaria oraz Norwegia, której w tym roku udało się wyprzedzić Stany Zjednoczone. Polska zajmuje dopiero 27. pozycję na 38 gospodarek i 18. pozycję w UE. Jest to wynik przyzwoity, ale nie zadowalający.
3 MIN CZYTANIA