fbpx
sobota, 20 kwietnia, 2024
Strona głównaArchiwumZielone inwestycje przyszłością budownictwa

Zielone inwestycje przyszłością budownictwa

Ekoinnowacje napędzają postęp. Jesteśmy w historycznym momencie. Odchodzimy od przemysłu i budownictwa opartego o paliwa kopalne i przechodzimy do rozwiązań zeroemisyjnych. Tylko od nas zależy, jak dobrze to wykorzystamy, ile polskich firm i polskich rozwiązań będzie uczestniczyło w tym procesie.

O zielonych projektach w branży budowlanej, nowych technologiach dla budynków zeroenergetycznych, zrównoważonych rozwiązaniach w inwestycjach infrastrukturalnych oraz cyfryzacji mającej wspomóc ten sektor gospodarki w drodze do energooszczędności rozmawiali podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach uczestnicy panelu: „Budownictwo – zielone inwestycje”.

Debatę poprowadziła Katarzyna Lisowska – redaktor serwisu PropertyNews.pl. W roli prelegentów udział wzięli:

  • Anna Kornecka – niezależny ekspert, była wiceminister rozwoju, pracy i technologii
  • Agnieszka Kalinowska-Sołtys – wiceprezes ds. ochrony środowiska i klimatu Stowarzyszenia Architektów Polskich
  • Cezary Godziuk – prezes zarządu LOTOS Asfalt Sp. z o.o
  • Krzysztof Andrulewicz – dyrektor zarządzający ds. kontaktów z biznesem w firmie ALDESA
  • Adam Ambrozik – menadżer ds. korporacyjnych VELUX Polska
  • Andrzej Losor – członek zarządu Górażdże Cement SA

Dyskusję rozpoczęła Anna Kornecka, zwracając uwagę na regulacje prawne dotyczące zielonych inwestycji w budownictwie. – Cele, zarówno europejskie, jak i nasze krajowe, mówiące o tym, by do 2050 r. polskie budownictwo było zeroemisyjne, to bardzo poważne wyzwanie. Jeśli chodzi o nowo powstające budynki, to pod tym względem nie mamy większego problemu. Od 1 stycznia tego roku obowiązuje rozporządzenie o warunkach technicznych, zgodnie z którym mamy naprawdę wyśrubowane normy dotyczące efektywności energetycznej budynków. Można więc powiedzieć, że wszystkie stawiane od tego czasu budynki powinny być budynkami o niemal zerowym zużyciu energii. Prawdziwe wyzwanie dotyczy natomiast całej substancji budynkowej już istniejącej. Zarówno tej zabytkowej, jak i bloków stawianych swego czasu z wielkiej płyty – zaznaczyła.

Była wiceminister rozwoju odpowiedzialna w latach 2020–2021 za sektor budownictwa przypomniała, że prawie 40 proc. emisji dwutlenku węgla w naszym kraju pochodzi z budynków. Według niej, środki, jakie trzeba będzie przeznaczyć na osiągnięcie zeroemisyjności do 2050 r., liczone są w miliardach złotych. Mają one pochodzić m.in. z Krajowego Planu Odbudowy oraz z funduszy unijnych.

Fot. MALWA/Forum Polskiej Gospodarki

– Przez rząd przygotowywany był projekt tzw. długoterminowej strategii renowacji. Dokument, który ma wyznaczyć cele do osiągnięcia w stosunku do substancji budynkowej już istniejącej. Rada Ministrów miała go zatwierdzić w zeszłym roku, natomiast na skutek pandemii doszło do przesunięć. Dokument jest już po konsultacjach społecznych i myślę, że niebawem zostanie przyjęty – dodała Anna Kornecka.

Architekt Agnieszka Kalinowska-Sołtys zaznaczyła z kolei, że w drodze do zeroemisyjności w tym sektorze jesteśmy tak naprawdę dopiero na samym starcie. – Blokują nas przepisy, blokuje brak wiedzy i edukacji w tym zakresie. Wąskie grono ekspertów wie, jak i po co mamy to robić. Ale wydaje mi się, że wciąż brakuje w naszym kraju zrozumienia społecznego dla realizacji tych celów i zgody na koszty, jakie w związku z tym trzeba ponieść – stwierdziła wiceprezes ds. ochrony środowiska i klimatu Stowarzyszenia Architektów Polskich.

– Jeśli przemysł przeżywa dziś rewolucję w kierunku zielonej transformacji, to taka sama rewolucja potrzebna jest w przepisach. Chodzi o całkowitą zmianę filozofii myślenia na temat efektywności energetycznej – dodał Adam Ambrozik.

Prezes Cezary Godziuk opowiedział natomiast o projektach związanych z zeroemisyjnością, jakie prowadzi LOTOS Asfalt Sp. z o.o.

– Jeśli chodzi o moją branżę, to cele założone przez Unię Europejską dają mi powody do optymizmu. W naszej firmie wiele inicjatyw, które rozpoczęliśmy z czysto ekonomicznego punktu widzenia, przekłada się na efekt klimatyczny. Chociażby nasza największa, niedawno zakończona inwestycja do pogłębionego przerobu ropy naftowej, czyli Projekt EFRA. To inwestycja warta blisko 2,5 mld zł. Jej efektem jest zaprzestanie sprzedaży ciężkich olejów opałowych zawierających duże ilości siarki, które do końca 2020 roku były używane przez statki na morzach i oceanach. Tym samym udało się radykalnie zmniejszyć emisję siarki. Krótko mówiąc, cel biznesowy współgra tutaj z celem klimatycznym – podkreślił Cezary Godziuk.

Dodał, że LOTOS Asfalt słusznie postrzegany jest jako największy w Polsce dostawca asfaltu do budowy dróg i budownictwa, więc w tym obszarze firma również prowadzi projekty służące zmniejszeniu emisyjności. – Największy z nich nazwaliśmy roboczo projektem ekologicznych asfaltów, chociaż asfalt z gruntu jest produktem ekologicznym, gdyż jest surowcem naturalnym. Projekt ten ma na celu przygotowanie takich asfaltów, które w rejonie pasa drogowego będą redukowały poziom enoixów, benzopirenu oraz lotnych związków organicznych. Zakładane zmniejszenie tych substancji ma osiągnąć 40 proc. Projekt ten jest w tej chwili w fazie badań na Politechnice Gdańskiej i aktualne wyniki dają duży optymizm, jeśli chodzi o wprowadzenie tego rozwiązania. A będzie ono bardzo potrzebne szczególnie w tych w miastach, w których poziom skażenia powietrza jest bardzo duży. Dzięki kolejnemu projektowi chcemy zapewnić trzykrotnie większe wykorzystanie destruktu z dróg, które powstają podczas remontów. Warto pamiętać, że drogi asfaltowe w stu procentach podlegają recyklingowi – zaznaczył prezes Godziuk.

Fot. MALWA/Forum Polskiej Gospodarki

Wspomniał także o asfaltach WMA, które wymagają dużo niższych temperatur, dzięki czemu można zmniejszyć emisję nawet o 20 proc. A także o najnowszym rozwiązaniu przygotowywanym przez LOTOS. – Ten projekt pozwala mi wierzyć w osiągnięcie celów klimatycznych dla Europy. Chodzi o projekt Green H2, czyli budowę 100 MW elektrolizerów, które będą czerpać zielony prąd z morskiej energetyki wiatrowej. Ten prąd w elektrolizerach będziemy przekształcać na wodór, który używamy w naszej produkcji rafineryjnej. A kolejnym etapem związanym z Green H2 będzie budowa magazynów zielonego wodoru – dodał prezes zarządu LOTOS Asfalt Sp. z o.o.

Wszyscy prelegenci zgodzili się, że niezwykle ważne w procesie przechodzenia do zeroemisyjności i zielonego budownictwa będzie właściwe zarządzanie wszystkimi materiałami wykorzystywanymi w infrastrukturze czy to drogowej, czy budowlanej. W tym procesie pomóc mają nowe technologie cyfrowe, których zadaniem jest usprawnić cały proces budowy, ograniczyć błędy i policzyć ślad węglowy.

– Warto sobie uświadomić, że ekoinnowacje napędzają postęp. Jesteśmy w historycznym momencie. Odchodzimy od przemysłu i budownictwa opartego o paliwa kopalne i przechodzimy do rozwiązań zeroemisyjnych. Tylko od nas tak naprawdę zależy, jak dobrze to wykorzystamy i ile polskich firm będzie uczestniczyło w tym procesie. A nie ma co ukrywać, że w naszym kraju mamy na tyle dużo świetnych i wykwalifikowanych specjalistów, którzy mogą pracować nad takimi rozwiązaniami, że śmiało powinniśmy dążyć do tego, by być jednym z europejskich liderów w tej dziedzinie. I na koniec drobna dygresja: nie ma co czekać na ustawodawcę. Ustawodawca zawsze jest spóźniony, zawsze zostaje z tyłu za innowacjami. Trzeba działać na własną rękę. A ja mam nadzieję, że w tych działaniach ustawodawca nie będzie przeszkadzał – podsumowała dyskusję była wiceminister rozwoju Anna Kornecka.

Relacja przygotowana we współpracy z Grupą LOTOS

INNE Z TEJ KATEGORII

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.

Rola elektrowni szczytowo-pompowych w zielonej transformacji

Elektrownie szczytowo-pompowe to obecnie najbardziej dojrzała technologia magazynowania energii, charakteryzująca się niezwykle długim czasem eksploatacji. Przy rosnącym udziale źródeł wykorzystujących energię odnawialną, takich jak instalacje fotowoltaiczne, czy farmy wiatrowe, jednostki te mają coraz większe znaczenie w zielonej transformacji. W Młotach w Gminie Bystrzyca Kłodzka przygotowywany jest największy tego typu magazyn energii w Polsce.

Green Gas Poland 2023

Green Gas Poland to jedyna konferencja branżowa organizowana przez pracodawców sektora biogazowo-biometanowego. Zagadnienia branżowych centrów umiejętności, międzynarodowych projektów Erasmus+ oraz zapobiegania ekoterroryzmowi to najważniejsze tematy tegorocznej edycji, która odbyła się w pierwszej połowie grudnia w Warszawie.

INNE TEGO AUTORA

Pierwszy polski fundusz REIT zadebiutuje na Głównym Rynku GPW

Mount Globalny Rynku Nieruchomości FIZ – to nazwa polskiego funduszu aktywnie inwestującego w nieruchomości typu REIT, który w poniedziałek 22 kwietnia stanie się 412. podmiotem notowanym na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
2 MIN CZYTANIA

Blisko 67 proc. Polaków odczuwa syndromy depresji. Ile traci na tym gospodarka?

Jak wynika z najnowszego raportu, obecnie 66,6 proc. dorosłych Polaków odczuwa przynajmniej jeden z syndromów najczęściej kojarzonych z depresją. Autorzy badania ostrożnie szacują, że gospodarka traci na tym ok. 3 mld zł rocznie. I to wyliczenie zakłada tylko nieobecność w pracy osób doświadczających epizodów depresyjnych i zaburzeń depresyjnych nawracających.
5 MIN CZYTANIA

Na skutek rosnących kosztów teatry zwiększają zaległe zadłużenie

W zaledwie rok podmioty prowadzące działalność twórczą związaną z kulturą i rozrywką zwiększyły swoje nieopłacone w terminie zobowiązania zarejestrowane w bazie BIG InfoMonitor i BIK o niemal dwie trzecie, do blisko 63 mln zł.
4 MIN CZYTANIA