Budowa fabryki samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie rozpocznie się w 2024 r., a start produkcji polskiego e-auta planowany jest na grudzień 2025 r. Przedstawiciele spółki ELekctorMobility podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw elektromobilności w Sejmie zapewnili, że sprzedaż Izery ruszy w 2026 r.
Szef ElectroMobility Piotr Zaremba przypomniał, że w listopadzie 2022 r. jego spółka podpisała umowę licencyjną z chińską grupą motoryzacyjną Geely w sprawie udostępnienia dedykowanej dla samochodów elektrycznych technologicznej platformy SEA, która zostanie wykorzystana do budowy Izery. Zgodnie z planem budowa fabryki jest tylko po polskiej stronie i to EMP zadecyduje o wyborze partnerów do jej zaprojektowania i wybudowania.
Piotr Zaremba dodał, że mimo współpracy z chińskim dostawcą platformy, który będzie odpowiadał za specyfikację technologii procesu produkcyjnego linii produkcyjnej, największy potencjał polonizacji produktu zawiera się w łańcuchu dostaw komponentów. EMP chce, aby 60 proc. komponentów było produkowanych lokalnie.
Według informacji przekazanych przez przedstawicieli EMP, w pierwszym etapie budowy fabryki powstaną budynki o łącznej powierzchni 169 tys. mkw., w których na początku zostanie uruchomiona jedna zmiana produkcyjna dla zdolności 33,4 tys. samochodów. Pełna zdolność 100 tys. pojazdów będzie wymagała produkcji na trzy zmiany. Do 2030 r. ma nastąpić rozbudowa zakładu, aby umożliwić budowę do dwóch kolejnych rodzajów nadwozia (na tej samej platformie) i zwiększenie zdolności produkcyjnych do 200 tys. samochodów rocznie.
– Skala wyzwania to 6 mld zł, żeby ten projekt uruchomić i utrzymać do momentu samofinansowania – powiedział Piotr Zaremba.
Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. z inicjatywy czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.
PAP