fbpx
poniedziałek, 3 lutego, 2025
Strona głównaBiznesAmerykanie dają napiwki, choć nie chcą

Amerykanie dają napiwki, choć nie chcą

Chociaż 66 proc. Amerykanów jest przeciwko dawaniu napiwków np. w restauracjach, to aż 81 proc. z nich regularnie w ten sposób docenia pracowników, głównie gastronomii.

Amerykańscy eksperci ds. etykiety w biznesie twierdzą, że w dobrym tonie jest dawanie napiwków w wysokości 15-20 proc. wartości zamówienia. 57 proc. Amerykanów twierdzi, że daje obsłudze napiwki sięgające 15 proc. (lub mniej) ceny zakupu towaru lub usługi. 

COVID-19 był napiwkowym eldorado

Podczas pandemii COVID-19 mieszkańcy USA bardzo hojnie wynagradzali dodatkowo kelnerów w okresach, gdy można było udać się do lokali gastronomicznych. Od tamtego czasu wysokość napiwków systematycznie spada. 

Za główną przyczynę takiego stanu rzeczy uważa się poczucie niepewności u konsumentów, będące efektem zawirowań gospodarczych ostatnich miesięcy, na które składała się głównie wysoka inflacja. 

USA napiwkami stoją

Restauracje stosują też coraz częściej dopłaty za dodatkowe usługi (jak np. możliwość skorzystania z toalety), sugerują wysokość napiwków lub namawiają klientów do przelewania ich w formie elektronicznej. Goście czują się osaczeni tymi działaniami i dlatego już 66 proc. z Amerykanów jest przeciwko dawaniu napiwków w ogóle. Ale mimo to aż 81 proc. z nich to cały czas robi. 

W Stanach Zjednoczonych istnieje bogata tradycja dawania napiwków. Ma ona nawet umocowanie w przepisach prawa i pozwala na zatrudnianie pracowników poniżej poziomu pensji minimalnej, jeżeli otrzymywane przez nich dodatki od klientów powodują, iż w sumie zarabiają więcej niż ustalone najmniejsze wynagrodzenie.

cnbc.com, bankrate.com, creditcards.com, pewresearch.org

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA