fbpx
piątek, 26 lipca, 2024
Strona głównaKrajCo dalej z polskim autem elektrycznym? Dużo zależy od środków z KPO

Co dalej z polskim autem elektrycznym? Dużo zależy od środków z KPO

Wiele znaków zapytania stoi przed przyszłością Izery – projektem polskiego samochodu elektrycznego. Politycy przyszłej koalicji rządowej dawali do zrozumienia, że najchętniej by z niego zrezygnowali. Może się to jednak okazać bardzo nieopłacalne.

Rezygnacja z produkcji aut marki Izera może przynieść więcej strat niż korzyści, projekt ten bowiem – jak wskazuje Business Insider – został wpisany do Krajowego Planu Odbudowy. Zaniechanie inwestycji mogłoby więc wiązać się z utratą setek milionów euro z Unii Europejskiej. Odchodzący rząd w KPO ujął kryterium, które spełnić może praktycznie tylko projekt polskiego samochodu elektrycznego.

Przedstawiciele „Izery” nie komentują sprawy, a zdaniem wielu ekspertów taka modyfikacja KPO, aby wykreślić z niego projekt elektryka graniczy z cudem. A to oznacza, że bez niej pieniądze najprawdopodobniej przepadną.

Jak wskazuje Business Insider, w KPO ujęto bowiem „wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej” poprzez Fundusz Elektromobilności. Pieniądze z niego miałyby popłynąć m.in. na to, by spełnić cel „wzrostu zainstalowanych mocy produkcyjnych nowych pojazdów zeroemisyjnych do połowy 2026 r., pozwalających na produkcję 100 tys. pojazdów w ciągu roku” – jak to zapisano w KPO.

Izera na drogach w 2026?

„W pierwszym etapie możliwości produkcyjne zakładu mają sięgać 100 tys. sztuk” – potwierdzał w ubiegłorocznym wywiadzie dla Business Insidera prezes Electromobility Poland Piotr Zaremba. Co ważne, nie oznacza to, że tyle samochodów musi zjechać z taśm do 2026 r. – wystarczy tylko, że fabryka w Jaworznie osiągnie takie moce produkcyjne. A prezes „Izery” zapewnia, że pierwsze egzemplarze pojawią się pod koniec 2025 r., a wiosną 2026 r. będą już jeździć po drogach. W przyszłym roku ma ruszyć budowa fabryki.

Izerze może sprzyjać też inne kryterium – jeśli w kooperacji z chińskim Geely firma zdecydowałaby się na budowanie mocy w zakresie baterii do aut. W KPO założono bowiem również „zwiększenie zdolności produkcyjnych i magazynowych niskoemisyjnego/zeroemisyjnego magazynowania i produkcji paliw alternatywnych/energii do połowy 2026 r., do 1000 MW rocznie w zakresie całkowitej mocy produkcyjnej i magazynowej paliw alternatywnych dla pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych”.

Inwestycja była krytykowana nie tylko przez opozycję. Uwagi do sposobu nadzoru projektu przez rząd składała m.in. Najwyższa Izba Kontroli. NIK skontrolowała również bezpośrednio spółkę – wskazała, że działa gospodarnie, ale zgłosiła też zastrzeżenia.

Niektórzy eksperci wskazują jednak, że projekt polskiego samochodu elektrycznego najgorszy czas ma już za sobą, a rezygnacja z niego wiązałaby się ze zbyt dużymi kosztami.

www.BusinessInsider.com.pl, KR
Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dlaczego „władza” nie lubi przedsiębiorców? [WYWIAD]

Politycy kontra przedsiębiorcy. Dlaczego „władza” nie lubi tych, bez których nie byłoby mowy o gospodarczym rozwoju naszego kraju? Czy w tym starciu przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji i jakie mogą być dalsze konsekwencje dociskania śruby najbardziej aktywnym i kreatywnym ludziom w społeczeństwie? O podejściu do ludzi biznesu przez „władzę” rozmawiamy z Krzysztofem Oppenheimem, ekspertem finansowym i znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima”.
11 MIN CZYTANIA

Spada liczba wniosków o areszt tymczasowy

Nadużywanie tymczasowego aresztowania to w Polsce stary problem, a ostatnie lata były pod tym względem szczególnie złe. Jednak – jak podaje serwis prawo.pl – od początku tego roku trend wyraźnie się zmienia. Liczba wniosków o zastosowanie tego najbardziej uciążliwego środka zapobiegawczego spadła o ok. 30 proc.
2 MIN CZYTANIA

Kim jest nowy rzecznik małych i średnich przedsiębiorców

Premier Donald Tusk powołał na stanowisko rzecznika małych i średnich przedsiębiorców Agnieszkę Majewską, dotychczasową pełnomocnik terenową rzecznika MŚP w Gdańsku.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA