fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaKrajCo dalej z polskim autem elektrycznym? Dużo zależy od środków z KPO

Co dalej z polskim autem elektrycznym? Dużo zależy od środków z KPO

Wiele znaków zapytania stoi przed przyszłością Izery – projektem polskiego samochodu elektrycznego. Politycy przyszłej koalicji rządowej dawali do zrozumienia, że najchętniej by z niego zrezygnowali. Może się to jednak okazać bardzo nieopłacalne.

Rezygnacja z produkcji aut marki Izera może przynieść więcej strat niż korzyści, projekt ten bowiem – jak wskazuje Business Insider – został wpisany do Krajowego Planu Odbudowy. Zaniechanie inwestycji mogłoby więc wiązać się z utratą setek milionów euro z Unii Europejskiej. Odchodzący rząd w KPO ujął kryterium, które spełnić może praktycznie tylko projekt polskiego samochodu elektrycznego.

Przedstawiciele „Izery” nie komentują sprawy, a zdaniem wielu ekspertów taka modyfikacja KPO, aby wykreślić z niego projekt elektryka graniczy z cudem. A to oznacza, że bez niej pieniądze najprawdopodobniej przepadną.

Jak wskazuje Business Insider, w KPO ujęto bowiem „wsparcie dla gospodarki niskoemisyjnej” poprzez Fundusz Elektromobilności. Pieniądze z niego miałyby popłynąć m.in. na to, by spełnić cel „wzrostu zainstalowanych mocy produkcyjnych nowych pojazdów zeroemisyjnych do połowy 2026 r., pozwalających na produkcję 100 tys. pojazdów w ciągu roku” – jak to zapisano w KPO.

Izera na drogach w 2026?

„W pierwszym etapie możliwości produkcyjne zakładu mają sięgać 100 tys. sztuk” – potwierdzał w ubiegłorocznym wywiadzie dla Business Insidera prezes Electromobility Poland Piotr Zaremba. Co ważne, nie oznacza to, że tyle samochodów musi zjechać z taśm do 2026 r. – wystarczy tylko, że fabryka w Jaworznie osiągnie takie moce produkcyjne. A prezes „Izery” zapewnia, że pierwsze egzemplarze pojawią się pod koniec 2025 r., a wiosną 2026 r. będą już jeździć po drogach. W przyszłym roku ma ruszyć budowa fabryki.

Izerze może sprzyjać też inne kryterium – jeśli w kooperacji z chińskim Geely firma zdecydowałaby się na budowanie mocy w zakresie baterii do aut. W KPO założono bowiem również „zwiększenie zdolności produkcyjnych i magazynowych niskoemisyjnego/zeroemisyjnego magazynowania i produkcji paliw alternatywnych/energii do połowy 2026 r., do 1000 MW rocznie w zakresie całkowitej mocy produkcyjnej i magazynowej paliw alternatywnych dla pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych”.

Inwestycja była krytykowana nie tylko przez opozycję. Uwagi do sposobu nadzoru projektu przez rząd składała m.in. Najwyższa Izba Kontroli. NIK skontrolowała również bezpośrednio spółkę – wskazała, że działa gospodarnie, ale zgłosiła też zastrzeżenia.

Niektórzy eksperci wskazują jednak, że projekt polskiego samochodu elektrycznego najgorszy czas ma już za sobą, a rezygnacja z niego wiązałaby się ze zbyt dużymi kosztami.

www.BusinessInsider.com.pl, KR
Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Należy odblokować tereny pod zabudowę

Nie dalej jak do końca grudnia 2025 roku każda gmina powinna mieć uchwalony plan ogólny, który określi, co i gdzie można budować. Czy reforma planowania przestrzennego wyznaczy wreszcie jasne reguły dla inwestorów chcących budować, zabezpieczając zarazem interesy mieszkańców?
3 MIN CZYTANIA

Rynek magazynowy w Polsce kwitnie

Polski rynek magazynowy należy do najszybciej rozwijających się w Europie, a wielkość powierzchni magazynowej przekracza już 30 milionów metrów kwadratowych.
2 MIN CZYTANIA

„Nie” dla cyfrowego euro

Politycy Konfederacji wyrazili jednoznaczny sprzeciw wobec planów ewentualnego wprowadzenia cyfrowego euro w Polsce.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Amerykańsko-chińska odwilż. Na jak długo?

Przywódcy USA i Chin spotkali się w San Francisco, by rozmawiać o sytuacji międzynarodowej. Oba kraje borykają się z własnymi problemami w czasie, gdy w świecie przybywa punktów zapalnych. Dlatego dochodzi do chwilowego złagodzenia relacji amerykańsko-chińskich.
6 MIN CZYTANIA

Zmarł Henry Kissinger – ikona amerykańskiego realizmu

Były sekretarz stanu USA Henry Kissinger zmarł w wieku 100 lat w swoim domu w Connecticut. Był głównym amerykańskim dyplomatą i doradcą ds. bezpieczeństwa narodowego za rządów Nixona i Forda. Realizował politykę odprężenia, która odmroziła stosunki ze Związkiem Radzieckim i Chinami.
2 MIN CZYTANIA

Singapur najdroższym miastem świata. W Azji ceny rosną wolniej

Singapur i Zurych to najdroższe miasta świata, za nimi są: Genewa, Nowy Jork i Hongkong – wynika z rankingu Economist Intelligence Unit (EIU). Agencja ostrzega, że światowy kryzys związany ze wzrostami kosztów życia jeszcze się nie skończył.
< 1 MIN CZYTANIA