fbpx
sobota, 25 maja, 2024
Strona głównaBiznesUSA kończy z refundowaniem szczepionek na COVID-19. Ile producenci mogą jeszcze...

USA kończy z refundowaniem szczepionek na COVID-19. Ile producenci mogą jeszcze na nich zarobić?

Przedstawiciele amerykańskiej lewicy są oburzeni wysokością zysków, które ze sprzedaży szczepionek osiągają ich producenci.

Szczepionka na Covid-19 firmy Pfizer jest najlepiej sprzedającym się produktem medycznym w USA w 2021 roku. Przyniosła w tym czasie firmie prawie 37 mld dolarów.

Preparat niebawem przestanie być jednak refundowany i będzie musiał przejść na rynek komercyjny. Oznacza to wzrost ceny szczepionki do 110 dolarów – z 19,50 dolarów za dawkę na początku pandemii, gdy władze zawierały z producentami kontrakty na setki milionów preparatów.

Demokratyczni senatorzy Elizabeth Warren i Peter Welch prosili dyrektora generalnego firmy Pfizer, Alberta Bourli, o informację, dlaczego ta cena rośnie tak szybko. Ich zdaniem wzrost cen reprezentuje czystą i śmiertelną chciwość ze strony firmy i może doprowadzić do zgonu wielu nieubezpieczonych Amerykanów. Ponadto uważają, że podwyżka cen przez Pfizer może utorować drogę innym producentom szczepionek, takim jak Moderna i Novavax, do podjęcia podobnych kroków, co wprost uderzy w obywateli USA szukających ochrony przed COVID-19.

Moderna faktycznie już zapowiedziała, że również może podwyższyć cenę powyżej 100 dolarów za jedną dawkę.

Warren i Welch zwracają uwagę na okoliczności, w jakich Pfizer skorzystał ze wsparcia rządu federalnego. Waszyngton wydał 1,95 mld dolarów na 100 mln dawek preparatu tej firmy.

Senatorzy wprost stwierdzają, że Pfizer już osiągnął nadzwyczajne zyski ze szczepionki. Aktualne szacunki mówią, że proponowane przez tę firmę podwyżki cen zapewnią jej dodatkowe 2,5-3 mld dolarów rocznych przychodów.

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA