fbpx
sobota, 30 września, 2023
Strona głównaBiznesCzy twoja firma też boi się inflacji?

Czy twoja firma też boi się inflacji?

Odsetek polskich firm obawiających się inflacji maleje, ale wciąż co drugie przedsiębiorstwo boi się wpływu rosnących cen na prowadzenie biznesu.

Najnowszy Barometr Europejskiego Funduszu Leasingowego wykazał, że na koniec III kwartału 2023 roku 50,5 proc. polskich firm bało się, że inflacja uderzy w kondycję ich biznesu. To dużo, jednak już o 8 punktów procentowych mniej niż kwartał wcześniej.

Jak się okazuje wpływu inflacji na swój biznes obawiają się najbardziej mikrofirmy, wśród których odsetek ten wynosi 54,5 proc. Z kolei u firm małych jest to 51 proc., a u średnich – 42,5 proc.

W podziale na branże najmocniej inflacją zaniepokojeni są przedsiębiorcy działający w sektorze handlowym oraz HoReCa, gdzie jest to po ok. 59 proc. wskazań. Najmniej wpływu inflacji obawiają się natomiast przedstawiciele przemysłu (41 proc.) oraz budownictwa (41,25 proc.).

Biznes przywykł do wojny

Przytaczane dane pokazały także, że sektor MŚP w Polsce jest coraz bardziej oswojony ze skutkami toczącej się na Ukrainie wojny. Aż 73 proc. przedsiębiorców twierdzi, że wojna nie wpłynie na sytuację ich firm, a tylko 17 proc. spodziewa się jej pogorszenia w ciągu najbliższego półrocza. Co ważne, żaden przedsiębiorca nie spodziewa się, że wojna wpłynie na poprawę kondycji ich biznesu.

Z trwającą pandemią czy wojną w Ukrainie przedsiębiorcy potrafili się oswoić. Negatywne skutki tych wydarzeń w szczególności w początkowym okresie wywoływały niepokój, zmuszały do podejmowania nieplanowanych działań. Z czasem jednak „stawały się codziennością” i budziły mniejsze obawy. Inaczej jest jednak z inflacją, która utrzymuje się od kilku miesięcy na tzw. płaskowyżu i perspektywa zejścia z niego nie jest zbyt optymistyczna. Naturalnie więc ten czynnik wywołuje negatywne emocje wśród przedsiębiorców, w szczególności reprezentujących takie branże jak HoReCa, handel czy produkcja. Polacy odczują to także w swoich portfelach – nie tylko robiąc codzienne zakupy, ale planując wyjazdy w sezonie urlopowo-wakacyjnym

– powiedział cytowany w komunikacie prasowym Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

EFL SA powstał w 1991 roku i jest to jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL należy do Grupy Crédit Agricole.

Źródło: EFL

 

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA

Czas ułatwić firmom dostęp do środków na rozwój

Polskie przedsiębiorstwa powinny mieć ułatwiony dostęp do pieniędzy na rozwój, ale do tego potrzebne są konkretne zmiany.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Spółki giełdowe z Polski coraz mniej zadłużone

W ciągu ostatniego roku prawie o połowę spadło zadłużenie krajowych spółek giełdowych – wynika z jedenastej edycji badania „Długi spółek giełdowych”.
2 MIN CZYTANIA

Dobra pogoda martwi polską branżę odzieżową

Polska branża odzieżowa przeżywa zastój, a wielu firmom grozi utrata płynności finansowej i – ostatecznie – zamknięcie interesu.
2 MIN CZYTANIA

Polskie gofry podbijają świat!

Polska jest światowym liderem, jeśli chodzi o eksport gofrów i wafli, które są najważniejszą pozycją w polskim eksporcie wśród wyrobów piekarniczych i ciastkarskich.
< 1 MIN CZYTANIA