fbpx
sobota, 7 września, 2024
Strona głównaInnowacjePolskie firmy doceniają nowe technologie

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.

W 2023 r. w Polsce znacznie wzrosło zainteresowanie przedsiębiorstw eksportowych nowymi technologiami – wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny. Największe zainteresowanie tym tematem wyrażają duże firmy o średnioniskim lub średniowysokim poziomie techniki, w których pracuje co najmniej 250 osób.

Opublikowane badanie wykazało, że w 2023 r. o 8 pkt. proc. wzrosło zainteresowanie polskich firm robotyzacją, a o 5 pkt. proc. drukiem 3D i internetem rzeczy. Według analityków PIE świadczy to o rosnącym znaczeniu nowych technologii dla utrzymania konkurencyjności firm, ale też o dogodnych warunkach ich rozwoju. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w latach 2021-2022 nakłady na badania i rozwój w polskich przedsiębiorstwach wzrosły aż o 24 proc. i stanowiły 0,96 proc. PKB (średnia unijna to 1,48 proc.). W 2023 r. polscy eksporterzy najchętniej wdrażali lub byli zainteresowani analizą big data (23 proc.), systemami SQL (51 proc.), systemami zarządzania zasobami ERP (65 proc.) oraz technologią chmurową (27 proc.).

Według PIE w 2023 r. innowacyjność firm eksportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii.

W latach 2012-2019 udział eksporterów, którzy w ostatnich trzech latach wprowadzili innowacje wynosił średnio 66 proc. W 2020 r. wskaźnik ten spadł do 56 proc., a od dwóch lat ponownie oscyluje wokół średniej sprzed szoku wywołanego pandemią – w 2023 r. wyniósł 64 proc. Jest to wynik znacznie wyższy, niż wskazują dane GUS dotyczące innowacyjności ogółu firm działających w Polsce. W 2022 r. innowacje zostały wprowadzone przez 32,2 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 32,1 proc. przedsiębiorstw usługowych

– napisano w „Tygodniku Gospodarczym” PIE.

W analizie PIE wskazano natomiast, że polscy eksporterzy rzadziej od pozostałych przedsiębiorstw w Polsce korzystają ze stron internetowych jako narzędzia sprzedaży lub promocji internetowej. W celach pozyskania nowych klientów takie firmy wolą brać udział w targach branżowych.

Źródło: PIE
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Najsilniejsze armie na świecie stawiają na sztuczną inteligencję

USA i Chiny rywalizują w kwestii wykorzystania sztucznej inteligencji (SI) w wojsku. Pentagon przygotował już kilka projektów, a jednym z nich ma być samolot myśliwski całkowicie sterowany przez SI.
3 MIN CZYTANIA

Sygnalizacja świetlna oparta na sztucznej inteligencji nie działa. Co poszło nie tak?

W mieście Hamm w Nadrenii Północnej-Westfalii sztuczna inteligencja (SI) miała pomagać w regulacji ruchu drogowego. W tym celu na jednym z tamtejszych przejść dla pieszych zamontowano sygnalizację świetlną opartą na sztucznej inteligencji. Kierowcy jednak skarżą się, że stale wyświetlane jest dla nich światło czerwone. Co poszło nie tak z tym flagowym projektem?
5 MIN CZYTANIA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA

UOKiK surowo ukarał Amazona

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 31 mln złotych grzywny na Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd.
2 MIN CZYTANIA