W 2023 r. w Polsce znacznie wzrosło zainteresowanie przedsiębiorstw eksportowych nowymi technologiami – wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny. Największe zainteresowanie tym tematem wyrażają duże firmy o średnioniskim lub średniowysokim poziomie techniki, w których pracuje co najmniej 250 osób.
Opublikowane badanie wykazało, że w 2023 r. o 8 pkt. proc. wzrosło zainteresowanie polskich firm robotyzacją, a o 5 pkt. proc. drukiem 3D i internetem rzeczy. Według analityków PIE świadczy to o rosnącym znaczeniu nowych technologii dla utrzymania konkurencyjności firm, ale też o dogodnych warunkach ich rozwoju. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w latach 2021-2022 nakłady na badania i rozwój w polskich przedsiębiorstwach wzrosły aż o 24 proc. i stanowiły 0,96 proc. PKB (średnia unijna to 1,48 proc.). W 2023 r. polscy eksporterzy najchętniej wdrażali lub byli zainteresowani analizą big data (23 proc.), systemami SQL (51 proc.), systemami zarządzania zasobami ERP (65 proc.) oraz technologią chmurową (27 proc.).
Według PIE w 2023 r. innowacyjność firm eksportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii.
W latach 2012-2019 udział eksporterów, którzy w ostatnich trzech latach wprowadzili innowacje wynosił średnio 66 proc. W 2020 r. wskaźnik ten spadł do 56 proc., a od dwóch lat ponownie oscyluje wokół średniej sprzed szoku wywołanego pandemią – w 2023 r. wyniósł 64 proc. Jest to wynik znacznie wyższy, niż wskazują dane GUS dotyczące innowacyjności ogółu firm działających w Polsce. W 2022 r. innowacje zostały wprowadzone przez 32,2 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 32,1 proc. przedsiębiorstw usługowych
– napisano w „Tygodniku Gospodarczym” PIE.
W analizie PIE wskazano natomiast, że polscy eksporterzy rzadziej od pozostałych przedsiębiorstw w Polsce korzystają ze stron internetowych jako narzędzia sprzedaży lub promocji internetowej. W celach pozyskania nowych klientów takie firmy wolą brać udział w targach branżowych.