fbpx
piątek, 26 lipca, 2024
Strona głównaForum inwestycjiGierkówka zmienia się w autostradę

Gierkówka zmienia się w autostradę

Gierkówka, czyli zbudowana jeszcze w latach 70. dwupasmowa droga ze Śląska do Warszawy, przechodzi do historii. Stara, miejscami niebezpieczna i uciążliwa do jazdy droga została przekształcona w autostradę łączącą Warszawę ze Śląskiem.

Budowa brakującego kawałka A1 to jedna z najważniejszych obecnie inwestycji drogowych w Polsce – której realizacja nabrała dużego tempa, a do końca 2021 ma zostać oddana do użytku kierowców. Wykonawca zapowiedział systematyczne przekazywanie kolejnych odcinków nowej, wschodniej jezdni – a teraz ma zostać oddany ostatni z nich. Wtedy ruch przeniesiony zostanie na nową jezdnię, a Gierkówka przejdzie do historii. Ukończenie budowy autostrady A1 pozwoli na bezpieczne i szybkie skomunikowanie południa Polski z północną częścią kraju. Fakt, że nowa autostrada ułatwi drogę do sąsiadów z południa, przyczyni się także do rozwoju gospodarczego na poziomie lokalnym.

– Po 30 latach „Gierkówka” kończy swój żywot. Przyjęło się mówić, że to towarzysz Edward Gierek zażyczył sobie takiej autostrady, aby mieć bliżej z pracy do domu. Oczywiście było to częścią większego i ambitniejszego projektu budowy autostrad i dróg ekspertowych w Polsce. Dzisiaj widzimy, że nic z tego nie wyszło – ponieważ ani ta droga do Warszawy nigdy nie dotarła, ani nie stała się autostradą czy też drogą główną – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Na drodze łączącej Warszawę i Katowice mieliśmy do czynienia ze skrzyżowaniami w poziomie – co sprawiało, że był to jeden z najniebezpieczniejszych odcinków. Fakt, że od razu powstają dwie jezdnie trzypasmowe realizowane w betonie, jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Jak na razie nie ma żadnych opóźnień, wszystko idzie zgodnie z harmonogramem – więc autostrada A1 od południowej do północnej części zostanie ukończona kosztem około 3 mld złotych już pod koniec 2021 roku – przewiduje Furgalski.

Źródło: eNewsroom.pl

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Fundacja rodzinna – obrót majątkiem z podatkiem czy bez?

W przypadku gdy fundacja rodzinna nabędzie nieruchomość lub inne mienie, a następnie je odsprzeda, narazi się na konieczność zapłaty 25-procentowego podatku dochodowego. Wbrew stanowisku fiskusa nie będzie jednak podlegać opodatkowaniu, jeśli nabyty majątek wniesie aportem do spółki.
3 MIN CZYTANIA

Coraz większe długi mikrofirm. Ich zaległości przebiły 5 miliardów złotych

Jednoosobowe działalności gospodarcze to dominująca pod względem liczebności część polskiego biznesu. One również wiodą prym pod względem zadłużenia. Niemal 2/3 wszystkich przedsiębiorstw widniejących w Krajowym Rejestrze Długów to właśnie najmniejsze podmioty. Mają 5,06 mld zł przeterminowanych zobowiązań, a najnowsza Analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje, że pogarsza się także ich scoring.
5 MIN CZYTANIA

Rosną wynagrodzenia, ale i długi. Na ich spłatę trzeba pracować prawie cztery miesiące

Przeciętna pensja wzrosła o 11,3 proc. w ciągu roku i wynosi 5968 zł netto – wynika z danych GUS za kwiecień 2024 roku. To dobre informacje, ale niestety tracą na optymizmie w zestawieniu z zadłużeniem konsumentów, które również rośnie. Średni dług osoby wpisanej do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynosi obecnie 21 940 zł, a więc o 13,9 proc. więcej niż jeszcze rok temu.
5 MIN CZYTANIA