fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaFinanseLuka VAT w UE. Jak wypada Polska?

Luka VAT w UE. Jak wypada Polska?

Komisja Europejska poinformowała, że od 2020 do 2021 roku luka VAT w Unii Europejskiej zmniejszyła się o około jedną trzecią.

Luka VAT w UE zmniejszyła się z 99 mld euro w 2020 roku do 61 mld euro w roku 2021 – poinformowała Komisja Europejska. Według unijnych analityków jest to „bezprecedensowa poprawa w porównaniu z poprzednimi latami”.

W raporcie KE wyjaśniono, że kwota 61 mld euro dotyczy głównie dochodów utraconych z powodu oszustw związanych z podatkiem VAT, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, upadłości niezwiązanych z oszustwami, błędnych obliczeń i niewypłacalności finansowej.

Utracone wpływy z podatku VAT mogą mieć niezwykle negatywny wpływ na zdolność rządów do finansowania dóbr i usług publicznych, od których wszyscy jesteśmy zależni, takich jak szkoły, szpitale i transport

– napisano w najnowszym raporcie Komisji.

Szczególną poprawę w kwestii zmniejszania luki VAT wykazały Włochy oraz Polska. Według wyliczeń KE we Włoszech luka zmniejszyła się o 10,7 proc., natomiast w Polsce było to 7,8 proc. Jednocześnie KE zaznaczyła, że w Polsce wpływy do budżetu z tytułu VAT w 2021 r. były o 3,3 proc. niższe od zakładanych, a luka wyniosła 1,69 mld euro. Dla porównania, we Francji luka w tym samym roku wyniosła 4,9 proc. i osiągnęła 9,5 mld euro. Z kolei w Niemczech była na poziomie 2,8 proc., czyli 7,4 mld euro, zaś w Rumunii 36,7 proc., co stanowi 8,9 mld euro.

Źródło: PAP
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Klauzule abuzywne w umowach z przedsiębiorcami? Dobra wiadomość dla jednoosobowych działalności gospodarczych

Konsumencka ochrona przedsiębiorców to temat, który zyskuje na znaczeniu w kontekście zmian legislacyjnych oraz rozwoju praktyk handlowych. Tradycyjnie, ochrona konsumentów dotyczyła jedynie osób fizycznych uczestniczących w obrocie prawnym w sposób niezwiązany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą. W ostatnich latach obserwuje się jednak tendencję do rozszerzania przepisów ochronnych również na przedsiębiorców – szczególnie tych niezrzeszonych w ramach rozbudowanych struktur spółkowych, którzy często znajdują się w gorszej pozycji negocjacyjnej w relacjach z większymi i wyspecjalizowanymi podmiotami.
5 MIN CZYTANIA

Ceny nadal rosną, chociaż wolniej niż rok temu. Sprawdź, co znajduje się w czołówce drożyzny

Dynamika jednocyfrowego wzrostu cen hamuje kolejny miesiąc z rzędu. W marcu codzienne zakupy w sklepach zdrożały o 2,1 proc. rdr. Tym razem na 17 analizowanych kategorii już tylko jedna zaliczyła dwucyfrową podwyżkę. Poza tym 7 grup towarów wykazało jednocyfrowy wzrost i aż 9 segmentów było na minusie.
3 MIN CZYTANIA

Dwa filary kompleksowej polityki mieszkaniowej [WYWIAD]

Skuteczna polityka mieszkaniowa powinna łączyć w sobie dwa bardzo ważne elementy: uczciwy i atrakcyjny kredyt hipoteczny oraz projekt budowy mieszkań na wynajem. W jaki sposób? Wyjaśniają to nasi eksperci – Krzysztof Czerkas i Krzysztof Oppenheim.
11 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA