fbpx
środa, 21 lutego, 2024
Strona głównaBiznesPodróbki słono kosztują unijną i polską gospodarkę

Podróbki słono kosztują unijną i polską gospodarkę

Podrabianie produktów odzieżowych, kosmetycznych i zabawek każdego roku kosztują polską gospodarkę nawet kilkanaście tysięcy miejsc pracy.

Polska traci rocznie około 18 tys. miejsc pracy z powodu podrabiania produktów w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawkarskim – wynika z badania Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). W skali całej Unii Europejskiej mowa natomiast o nawet 200 tys. miejsc pracy.

Przeprowadzone przez EUIPO badanie tendencji sprzedaży w tych trzech sektorach uwypukla skalę wpływu podrabiania towarów na legalnie działające przedsiębiorstwa, które są dotknięte spadkiem sprzedaży, czego bezpośrednim rezultatem jest zmniejszenie liczby zatrudnianych osób. Jak wynika ze sprawozdania Niemcy, jako największy rynek konsumencki w UE, tracą prawie 40 000 miejsc pracy. Straty w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawek ponoszą także inne duże kraje, w tym Włochy (24 241), Polska (18 244), Hiszpania (15 044) i Francja (14 427)

– napisano w raporcie EUIPO.

Raport EUIPO wykazał, że fałszywe towary z tych trzech sektorów dla legalnych producentów europejskich oznaczały stratę 16 mld euro rocznej sprzedaży i to tylko za lata 2018-2021. Największe straty –  bo aż 12 mld euro – pod względem wartości bezwzględnych to skutek podrabiania odzieży. Kolejne są kosmetyki i zabawki – odpowiednio 3 mld i 1 mld euro. Największe straty poniosły Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i Austria, gdzie sprzedaż towarów oryginalnych zmniejszyła się o prawie 8 mld euro.

Najbardziej dotknięty podróbkami jest sektor zabawkarski, bo w całej Unii poniósł on straty w wysokości 8,7 proc. całkowitej sprzedaży. Najwięcej na podrabianych zabawkach straciły Niemcy, bo mowa tutaj aż o 334 mln euro sprzedaży. Straty te stanowią jedną trzecią całej utraconej sprzedaży w UE w sektorze zabawkarskim.

Przemysł odzieżowy i obuwniczy, największy sektor analizowany w tym badaniu pod względem sprzedaży, ponosi w Europie straty na poziomie około 5 proc., a w przypadku sektora kosmetycznego jest to mniej niż 5 proc. W tej ostatniej kategorii najbardziej ucierpiał francuski przemysł kosmetyczny, który odnotował straty w sprzedaży w wysokości 800 mln euro rocznie.

Źródło: ISBnews
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Coraz więcej niewypłacalnych firm i branż

W 2023 r. niemal wszystkie branże i sektory polskiej gospodarki zanotowały wzrost niewypłacalności. Niepokojące jest zwłaszcza to, że w tym roku nie będzie lepiej.
4 MIN CZYTANIA

Polska eksportuje żywność na potęgę!

W 2023 roku padł kolejny rekord w eksporcie towarów rolno-spożywczych z Polski. To zasługa kilku czynników.
2 MIN CZYTANIA

Nowe regulacje, czyli nowy biznes

Zbliża się termin publikacji w Dzienniku Urzędowym UE nowelizacji dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych, której najważniejsze zmiany będą musiały być wdrożone w stosunku do istniejących instalacji od 2026 r.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy znaleźli się w energetycznej pułapce inwestycyjnej

Polacy, którzy dzisiaj inwestują w montaż kotłów gazowych, już za kilka lat będą musieli pogodzić się z wysokimi podwyżkami cen za gaz. To między innymi skutek unijnej polityki klimatycznej.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy coraz częściej kupują auta używane

W 2024 roku co czwarte polskie przedsiębiorstwo chce kupić samochód, ale zmalał odsetek firm, które chcą swoją flotę uzupełnić autami całkowicie nowymi.
2 MIN CZYTANIA

Rolnicy domagają się całkowitego wycofania z Zielonego Ładu

Polscy rolnicy chcą, aby rząd wycofał się z Zielonego Ładu, a żeby pokazać swoją siłę, solidarność i determinację zorganizują „gwiaździsty marsz” na Warszawę.
2 MIN CZYTANIA