Aż 86 proc. Polaków popiera wprowadzenie do szkół lekcji z ekonomi i finansów – wynika z badania o wiedzy finansowej rodaków przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Wzrosło też zainteresowanie Polaków taką wiedzą. „Zdecydowanie za” powrotem obowiązkowych lekcji wiedzy ekonomicznej jest 29 proc. Polaków, a „raczej za” – 57 proc. Przeciwko powrotowi takich zajęć od szkół jest tylko 14 proc. ankietowanych, w tym 1 proc. jest „zdecydowanie” na nie.
Prof. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego zauważyła, że częściej zwolennikami takiego rozwiązania są osoby, które już mają dużą wiedzę.
Jednym z wyjaśnień może być to, że osoby, które mają dużą wiedzę w tym zakresie, mają równocześnie większą świadomość, że taka wiedza przydaje się w codziennym życiu, a jej brak może być źródłem różnych kłopotów
– powiedziała prof. Maison.
Ekonomia jest interesująca
Co istotne, niemal dwukrotnie wzrosła liczba Polaków, którzy uważają, że wiedza ekonomiczna jest interesująca – w 2009 r. taką opinię wyrażało 27 proc. ankietowanych, a obecnie aż 43 proc. Z drugiej strony prawie dwukrotnie spadł odsetek Polaków, którzy uważają ekonomię za nudną (z 33 proc. w 2009 r. do 17 proc. w 2024 r.).
Poza tm 54 proc. Polaków sądzi, że poszerzenie ich obecnej wiedzy finansowej byłoby dla nich przydatne i częściej taką opinię wyrażają mężczyźni, osoby w wieku 35-44 lat i z wyższym wykształceniem.