Ze względu na wysoką inflację Polacy drastycznie zmienili swoje zachowania zakupowe. Jak informuje „Rzeczpospolita” polscy konsumenci skupiają się obecnie na rosnących cenach, a inne kryteria zakupowe tracą dla nich znaczenie.
Cytowane przez „Rz” badanie SW Research dla Grupy Blix wykazało, że aż 84 proc. Polaków w celu szukania oszczędności regularnie przegląda gazetki promocyjne sklepów. Wśród pomysłów na oszczędzanie dominuje ograniczanie wydatków na jedzenie (60 proc.), ale Polacy będą też kupować po prostu tańsze produkty na promocjach lub będą korzystać z marek własnych sieci handlowych. W ostatnich sześciu miesiącach Polacy oszczędzali natomiast głównie na gastronomii, odzieży i obuwiu oraz wyposażeniu domu.
– Konsumenci muszą oszczędzać, a starają się to robić tak, aby minimalizować potencjalny wpływ na styl i jakość życia. Szukają zamienników, polują na okazje. Takie zmiany zostaną z nami na długo – powiedziała dziennikowi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.
Co ciekawe, eksperci wskazują, że rośnie udział mężczyzn w planowaniu codziennych zakupów. Z tego powodu sieci handlowe będą musiały zmienić swoje strategie marketingowe. W każdym jednak wypadku najważniejszym kryterium walki o klienta będzie cena. Zdaniem Zbigniewa Sierockiego, dyrektora zarządzającego ASM Sales Force Agency, w 2023 r. Polacy muszą przygotować się na dalsze podwyżki cen żywności, na które wpływać będą wysokie ceny energii, wzrost kosztów produkcji i rosnące koszty pracy.
Źródło: Rzeczpospolita