Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym to najważniejszy element wpływający na zadowolenie Polaków w miejscu pracy – wynika z najnowszego raportu Instytutu Badawczego Randstad. Na czynnik ten wskazało aż 94 proc. ankietowanych, podczas gdy na świecie odpowiedź ta zyskała 93 proc. wskazań. Drugie miejsce w zestawieniu zajęło atrakcyjne wynagrodzenie, które w Polsce uzyskało 92 proc. (93 proc. globalnie), a trzecie miejsce – poczucie stabilności zatrudnienia, na które wskazało po 89 proc. ankietowanych w Polsce i na świecie.
Praca zdalna w odwrocie
Badanie Randstad wykazało również, że na świecie utrzymuje się trend powrotu do biur. Aż 28 proc. Polaków przyznało, że pracodawca oczekuje od nich częstszej pracy z biura niż w poprzednim półroczu i taki sam odsetek twierdzi, że wykonanie tego zalecenia jest sprawdzane bardziej rygorystycznie. Dla porównania, na świecie do częstszej pracy w biurze jest wzywanych 35 proc. ankietowanych, a 41 proc. odczuwa większą kontrolę tego elementu.
Badanie pokazuje, że pracownicy przywykli do rozwiązań umożliwiających wykonywanie obowiązków poza biurem: dla 39 proc. osób możliwość pracy zdalnej jest tak istotna, że nie podlega negocjacji. Wśród Polaków ten odsetek jest nieco wyższy i sięga obecnie 43 proc. Jednocześnie, polscy pracownicy zapytani, czy rozważaliby odejście z firmy, gdyby wymagała od nich częstszej obecności w biurze, rzadziej odpowiadali twierdząco (32 proc. vs 37 proc. globalnie). Polacy rzadziej odrzuciliby też ofertę zatrudnienia, gdyby nie zakładała elastyczności miejsca pracy (28 proc. vs 37 proc. globalnie) oraz godzin pracy (35 proc. vs 41 proc.)
– napisano w najnowszym Workmonitorze Randstad.
Jednocześnie cytowane badanie dowiodło, że 36 proc. Polaków sądzi, że ich pracodawca nie zapewnia im wystarczającej liczby dni zdalnych, zaś 22 proc. pracowników przyznało, że w oparciu o założenie, że praca zdalna zostanie z nami już na stałe, podjęła życiowe decyzje, np. o przeprowadzce poza miasto (na świecie aż 37 proc.).