fbpx
poniedziałek, 4 grudnia, 2023
Strona głównaBiznesPolskie firmy boją się przyszłego roku

Polskie firmy boją się przyszłego roku

Polscy przedsiębiorcy boją się tego, co przyniesie przyszłość. Największy strach budzi wzrost kosztów prowadzenia działalności.

Aż 35 proc. przedsiębiorców obawia się, że w 2024 roku nastąpi pogorszenie ich sytuacji – wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Tylko co piąty ankietowany patrzy w przyszłość z optymizmem.

Strach przed recesją zagląda w oczy przedsiębiorców. Największą obawę wśród niemal co drugiego przedsiębiorcy (45 proc.) budzą rosnące koszty prowadzenia działalności. Na drugim miejscu jest inflacja (42 proc.), a podium domyka presja płacowa (28 proc.), która ma jednak zdecydowanie mniej wskazań niż dwa pierwsze czynniki

– wyliczył Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Wśród innych obaw przedsiębiorcy wymieniają spadającą liczbę zamówień, zmiany prawno-podatkowe, braki kadrowe i rotację pracowników. Mimo to firmy w Polsce ciągle planują rekrutacje i podwyżki płac. W sumie nowych ludzi chce zatrudnić 27 proc. pracodawców, a 21 proc. chce zmniejszyć zatrudnienie. Utrzymanie aktualnego poziomu zatrudnienia zakłada 38 proc. ankietowanych.

Jeśli chodzi o podwyżki, to raczej nie będą one sowite. Według najnowszego barometru płace chce podnieść 39 proc. firm, a 36 proc. ma zamiar utrzymać je na poziomie z 2023 roku. Tylko co dziesiąta firma planuje obniżki wynagrodzeń. Wśród firm, które planują podwyżki, zaledwie 4 proc. chce podnieść wynagrodzenia o 20 proc., a 12 proc. w zakresie od 16 do 20 proc. Najwięcej firm, bo co czwarta, chce podnieść płace w przedziale od 5 do 10 proc., a co piąty pracodawca o nie więcej niż 5 proc. Najwyższe podwyżki planowane są w sektorze transportu i logistyki.

Źródło: Personnel Service
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

W Cyber Monday sprzedaje się więcej niż w Black Friday

Amerykanie przeznaczyli na zakupy internetowe w tegorocznym gorącym okresie zakupowym 38 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o 7,8 proc. wobec zeszłorocznego wyniku.
< 1 MIN CZYTANIA

Małe jest piękne! O mitach i zagrożeniach w polskim biznesie [WYWIAD]

Chciałbym, aby nasza rozmowa była potraktowana jako hołd złożony najmniejszym przedsiębiorcom, bez których już dawno polska gospodarka by się zawaliła – mówi nam Krzysztof Oppenheim, ekspert finansowy i członek Zespołu Roboczego ds. Restrukturyzacji i Upadłości w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP. Rozmawiamy o pułapkach, w jakie wpadają przedsiębiorcy, i priorytetach, które decydują o powodzeniu lub klęsce w biznesie.
11 MIN CZYTANIA

InPost został sponsorem potężnego klubu piłkarskiego!

Firma InPost nawiązała partnerstwo z angielskim klubem Newcastle United, jedną z najpotężniejszych drużyn Premier League – najlepszej ligi piłkarskiej świata.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy będą hojne dla pracowników?

Jeszcze nigdy tak dużo firm w Polsce nie planowało dać swoim pracownikom premii świątecznych. Wzrośnie też wysokość takich benefitów.
2 MIN CZYTANIA

Unijny wymóg dobije fabryki i warsztaty w Polsce?

Już za dekadę wszystkie nowe auta sprzedawane w Unii Europejskiej będą musiały być zeroemisyjne. To oznacza problemy dla branży motoryzacyjnej w Polsce.
2 MIN CZYTANIA

Robotyzacja szansą dla polskiego rolnictwa?

Polskie gospodarstwa rolne borykają się z brakiem rąk do pracy, a jedną z szans na rozwiązanie tego problemu mogą być większe inwestycje w robotyzację.
2 MIN CZYTANIA