fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaBiznesPolskie firmy rodzinne trzymają się mocno

Polskie firmy rodzinne trzymają się mocno

Zdecydowana większość polskich firm rodzinnych w ciągu ostatniego roku finansowego odnotowała wzrost sprzedaży. Dowodzi do dobrej kondycji takich przedsiębiorstw.

Aż 88 proc. polskich firm rodzinnych w ciągu ostatniego roku fiskalnego zadeklarowało wzrost sprzedaży – wynika z najnowszego raportu „Nowy wymiar zaufania” przygotowanego przez firmę PwC. Badanie polskich firm rodzinnych wykazało, że panuje w nich większy optymizm niż w podobnych biznesach na świecie, wśród których odsetek firm  notujących wzrost sprzedaży sięgnął 71 proc.

Przyszłość firm rodzinnych w jasnych barwach?

Badanie PwC wykazało, że również 88 proc. polskich firm rodzinnych zakłada, że w najbliższych dwóch latach zanotuje dalszy wzrost. Dla porównania średnia dla świata to 77 proc.

To ambitne, ale jednocześnie bardzo realne założenia. Przytoczone dane pokazują też jak dobrze polskie firmy rodzinne opanowały zdolność radzenia sobie z kryzysem. Pandemia COVID, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie czy wysoka inflacja, krótko mówiąc, funkcjonujemy w trudnym, zmiennym i wymagającym otoczeniu

– powiedział Krzysztof Sieczkowski partner i lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych PwC Polska.

 Sukces firm rodzinnych oraz sukces nas wszystkich, jako przedsiębiorców, zależy od wielu czynników, ale jego fundamentem bez wątpienia jest zaufanie i jakość relacji, które tworzymy na co dzień z naszymi klientami, pracownikami, inwestorami oraz dostawcami

– wyjaśnia Krzysztof Sieczkowski.

Co ciekawe, aż 93 proc. polskich firm rodzinnych twierdzi, że ma jasno określony cel biznesowy. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę, że średnia światowa to 79 proc. Cele polskich firm rodzinnych dotyczą głównie zadowolenia klienta i wzrostu, a głównymi priorytetami dla nich na najbliższe dwa lata to ekspansja na nowe rynki lub grupy klientów, zwiększenie inwestycji w innowacje oraz badania i rozwój oraz wprowadzanie nowych produktów lub usług.

Badanie PwC wykazało, że większość polskich firm rodzinnych najważniejsze jest zaufanie ze strony klientów, pracowników i członków rodziny, ale tylko połowa ankietowanych w sądzi, że klienci mają do nich pełne zaufanie, a niewiele ponad jedna trzecia czuje, że ma pełne zaufanie pracowników.

Co istotne, większość polskich firm rodzinnych angażuje się w przedsięwzięcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, a 79 proc. respondentów uważa, że przedsiębiorstwa rodzinne mogą się stać w tym liderem. Poza tym 54 proc. polskich firm rodzinnych dostrzega wartość płynącą z uczciwego płacenia podatków, jak przystało na społecznie odpowiedzialny biznes, podczas gdy na świecie odsetek ten jest wyższy i wynosi 62 proc.

Źródło: PwC

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA