Aż 88 proc. polskich firm rodzinnych w ciągu ostatniego roku fiskalnego zadeklarowało wzrost sprzedaży – wynika z najnowszego raportu „Nowy wymiar zaufania” przygotowanego przez firmę PwC. Badanie polskich firm rodzinnych wykazało, że panuje w nich większy optymizm niż w podobnych biznesach na świecie, wśród których odsetek firm notujących wzrost sprzedaży sięgnął 71 proc.
Przyszłość firm rodzinnych w jasnych barwach?
Badanie PwC wykazało, że również 88 proc. polskich firm rodzinnych zakłada, że w najbliższych dwóch latach zanotuje dalszy wzrost. Dla porównania średnia dla świata to 77 proc.
To ambitne, ale jednocześnie bardzo realne założenia. Przytoczone dane pokazują też jak dobrze polskie firmy rodzinne opanowały zdolność radzenia sobie z kryzysem. Pandemia COVID, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wojna w Ukrainie czy wysoka inflacja, krótko mówiąc, funkcjonujemy w trudnym, zmiennym i wymagającym otoczeniu
– powiedział Krzysztof Sieczkowski partner i lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych PwC Polska.
Sukces firm rodzinnych oraz sukces nas wszystkich, jako przedsiębiorców, zależy od wielu czynników, ale jego fundamentem bez wątpienia jest zaufanie i jakość relacji, które tworzymy na co dzień z naszymi klientami, pracownikami, inwestorami oraz dostawcami
– wyjaśnia Krzysztof Sieczkowski.
Co ciekawe, aż 93 proc. polskich firm rodzinnych twierdzi, że ma jasno określony cel biznesowy. To imponujący wynik, biorąc pod uwagę, że średnia światowa to 79 proc. Cele polskich firm rodzinnych dotyczą głównie zadowolenia klienta i wzrostu, a głównymi priorytetami dla nich na najbliższe dwa lata to ekspansja na nowe rynki lub grupy klientów, zwiększenie inwestycji w innowacje oraz badania i rozwój oraz wprowadzanie nowych produktów lub usług.
Badanie PwC wykazało, że większość polskich firm rodzinnych najważniejsze jest zaufanie ze strony klientów, pracowników i członków rodziny, ale tylko połowa ankietowanych w sądzi, że klienci mają do nich pełne zaufanie, a niewiele ponad jedna trzecia czuje, że ma pełne zaufanie pracowników.
Co istotne, większość polskich firm rodzinnych angażuje się w przedsięwzięcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, a 79 proc. respondentów uważa, że przedsiębiorstwa rodzinne mogą się stać w tym liderem. Poza tym 54 proc. polskich firm rodzinnych dostrzega wartość płynącą z uczciwego płacenia podatków, jak przystało na społecznie odpowiedzialny biznes, podczas gdy na świecie odsetek ten jest wyższy i wynosi 62 proc.
Źródło: PwC