fbpx
piątek, 1 marca, 2024
Strona głównaBiznesNasze pierniki podbijają światowe rynki

Nasze pierniki podbijają światowe rynki

Polska należy do czołowych eksporterów pierników, choć tegoroczny wynik jest nieco gorszy od ubiegłorocznego.

W 2022 roku Polska zajęła trzecie miejsce na liście światowych eksporterów pierników z dodatkiem imbiru i podobnych. Polski Instytut Ekonomiczny podkreśla, że lepszy wynik od naszego kraju osiągnęły tylko Kanada i Niemcy.

Chociaż według danych Głównego Urzędu Statystycznego w ubiegłym roku pierniki stanowiły tylko 1,8 proc. wartości polskiego eksportu wyrobów piekarniczych i ciastkarskich, to Polska odpowiadała za aż 11 proc. światowego eksportu pierników. W sumie eksportowaliśmy 14,2 tys. ton pierników o wartości prawie 44 mln euro.

W ujęciu ilościowym było to o ponad 8 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś w ujęciu wartościowym – o 24,5 proc. więcej r/r. Pierniki, podobnie jak inne wyroby piekarnicze i cukiernicze, okazały się też odporne na skutki pandemii COVID-19. W porównaniu z 2019 r. nastąpił wzrost wolumenu sprzedaży tych produktów za granicę o 31 proc., a w ujęciu wartościowym aż o 55 proc.

– wyliczyli analitycy PIE.

Eksport pierników zwolnił

Choć Polska nadal może cieszyć się świetnymi wynikami eksportowymi pierników, to w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2023 roku sprzedaż tych wypieków za granicę była mniejsza niż w tym samym okresie rok temu. Wolumen spadł o ok. 35 proc., a wartość o 12,2 proc. Eksperci wątpią, aby w ciągu listopada i grudnia udało się nadrobić dotychczasowy spadek wolumenu.

W tym roku Polska sprzedała pierniki do ponad 50 krajów, a najwięcej trafiło do krajów unijnych. Na czele importerów znalazły się Niemcy, które odpowiadały za 57 proc. wartości polskiego eksportu, podczas gdy drugie miejsce zajęły Czechy (5,3 proc.), a trzecie Węgry (4,3 proc.). Jeśli chodzi o kraje pozaunijne, to największym odbiorcą polskich pierników była Rosja (8,6 proc.), która wyprzedziła Wielką Brytanią (2,1 proc.) oraz USA (2 proc.).

Źródło: PIE
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rekordowe polskie drobiarstwo

Polska jest największym producentem mięsa drobiowego w Europie i siódmym graczem na światowym rynku, co powinno napawać nas dumą. Już dziś jesteśmy europejskim czempionem, a cyfry jednoznacznie świadczą o dobrych perspektywach na przyszłość. O ile branża nie padnie ofiarą politycznych gier.
3 MIN CZYTANIA

Czy polskie firmy respektują sankcje na Rosję?

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw stara się respektować sankcje nałożone na Rosję po jej ataku na Ukrainę w lutym 2022 roku.
2 MIN CZYTANIA

Ukraiński cement wjeżdża do Polski po bardzo „korzystnych” cenach

Nie tylko zboże oraz inne towary i produkty rolne po niskich cenach, o charakterze dumpingowym, są eksportowane z Ukrainy do Polski. Zalewa nas również ukraiński cement.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Czterodniowy tydzień pracy niemożliwy do wprowadzenia?

Polskie firmy nie są przekonane, co do 4-dniowego tygodnia pracy i nie do końca sądzą, że taki model jest możliwy do wprowadzenia.
2 MIN CZYTANIA

Rośnie optymizm finansowy Polaków

Choć w ostatnich miesiącach ceny w Polsce poszły w górę, to jednak coraz większy odsetek Polaków z optymizmem patrzy w przyszłość, jeśli chodzi o finanse osobiste.
2 MIN CZYTANIA

Wysoki wzrost niewypłacalności firm w Polsce

W minionym roku aż o 70 proc. wzrosła niewypłacalność przedsiębiorstw w Polsce, ale w najbliższych miesiącach spodziewana jest normalizacja sytuacji.
2 MIN CZYTANIA