Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Polski Instytut Ekonomiczny tylko 33 proc. polskich przedsiębiorstw wprowadziło możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Prawie co czwarty ankietowany przedsiębiorca nie wie, jak wpłynęło to na produktywność ich pracowników.
Omawiana ankieta wykazała też, że na pracę zdalną lub hybrydową nie zdecydowało się łącznie dwie trzecie polskich firm, w tym 26 proc. twierdziło, że z powodu specyfiki działalności nie ma takich możliwości. Z kolei przytaczane przez PIE badanie Grant Thornton, które przeprowadzono wśród 100 średnich i dużych firm dowiodło, że aż 23 proc. nie potrafi określić, czy praca zdalna i hybrydowa wpłynęły na jakość pracy pracowników. Wzrost produktywności pracowników dzięki pracy hybrydowej lub stacjonarnej zauważył natomiast co dziesiąty przedsiębiorca.
Badania nad produktywnością pracy zdalnej i hybrydowej dostarczają niekonkluzywnych rezultatów. W początkowych etapach pandemii COVID-19 twierdzono, że praca z domu zwiększa produktywność pracowników o 4,6 proc. W kolejnych analizach, prowadzonych wśród pracowników IT czy pracowników call center, dowodzono, że praca w pełni zdalna obniża produktywność od 10 proc. do 20 proc. Z kolei ostatnie badanie Uniwersytetu Harvarda, w którym pod lupę wzięto pracę zdalną z dowolnego miejsca geograficznego (WFA) w Urzędzie Patentowym i Znaków Towarowych w USA, pokazuje, że po przejściu na system WFA produktywność w urzędzie wzrosła o 4,4 proc.
– napisano w „Tygodniku Gospodarczym” PIE.
Analitycy Instytutu przytoczyli jeszcze inne badanie z 2022 roku, w którym przeanalizowano pracę ponad 1600 pracowników globalnego biura podróży, które wykazało, że model hybrydowy nie tylko nie zmniejszył produktywności zatrudnionych, ale podniósł ich poziom szczęścia i zmniejszył skłonność do zmiany pracy.