UOKiK nałożył łącznie ponad 5 mln złotych kary za nieprawidłowe oznaczanie materiałów reklamowych w mediach społecznościowych. Grzywny nałożono na jednego z liderów branży suplementów diety oraz trójkę influencerów z branży fitness.
Urząd przypomniał, że niespełna rok temu opublikował rekomendacje w sprawie oznaczania reklam w social mediach, prowadził też liczne działania i cykle edukacyjne w ramach kampanii #OznaczamReklam. Nałożone teraz kary są skutkiem omijania tych zaleceń.
Konsekwentnie eliminujemy praktyki w zakresie nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. Interweniując, sięgamy po różne narzędzia. Przygotowaliśmy Rekomendacje, które wskazują dobre praktyki zgodne z obowiązującym od dawna prawem. Przeprowadziliśmy na szeroką skalę akcje edukacyjne. Zapewniliśmy przestrzeń na dostosowanie się wszystkich przedsiębiorców zaangażowanych w promowanie komercyjnych treści w sieci. Teraz nadszedł czas, aby te zasady egzekwować
– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Kary dla Olimpu i influencerów
W informacji UOKiK wyjaśniono, że karą ponad 5 mln złotych ukarano spółkę Olimp Laboratories, która we współpracy z influencerami nieprawidłowo oznaczała swoje produkty. Spółka Olimp zalecała ukrywanie handlowego charakteru reklam swoich produktów poprzez niejasną formę i treść publikacji, również przez nieprawidłowe oznaczenia. Praktyk tych spółka zaniechała dopiero na początku 2023 roku i od tego czasu współpracuje z influencerami zgodnie z rekomendacjami UOKiK.
Kary nałożono również na infulencerów – Katarzynę Dziurską, Katarzynę Oleśkiewicz-Szubę oraz Piotra Liska, którzy współpracowali ze spółką Olimp Laboratories i świadczyli usługi promocyjno-reklamowe na swoich kontach w serwisie Instagram. UOKiK nałożył na nich łączną karę ponad 40 tys. złotych. Najwyższą karę nałożono na Piotra Liska, który musi zapłacić ponad 23 tys. złotych. Katarzynę Dziurską ukarano grzywną w wysokości 16 tys. złotych a Katarzynę Oleśkiewicz-Szubę – 5 tys. złotych.
Źródło: UOKiK