UOKiK poinformował, że wszczął postępowania wobec sześciu kolejnych banków w sprawie ich sposobu rozliczania się z konsumentem oraz odpowiedzi na reklamacje w przypadku nieautoryzowanych transakcji. W sumie tego typu postępowaniami objętych jest już 15 banków funkcjonujących w naszym kraju.
UOKiK wyjaśnił, że chodzi o zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji, do których dochodzi np. w przypadku cyberataków. Według obowiązujących przepisów w przypadku utraty pieniędzy przez klienta w wyniku nieautoryzowanej transakcji banki mają obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia rachunku do stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu, chyba że zgłoszenie konsumenta nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji lub istnieje uzasadnione podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta, o czym bank zawiadomił policję lub prokuraturę.
Banki nie zawsze wywiązują się z obowiązku zwrotu pieniędzy poszkodowanym konsumentom. Odmawiają lub oddają je po terminie. Problemem są również wprowadzające w błąd informacje udzielane w odpowiedzi na złożone reklamacje. Postawiliśmy kolejne zarzuty bankom, które nie rozliczają się z konsumentami w sytuacji zgłoszenia nieautoryzowanej transakcji i wprowadzają w błąd. Nasze działania dotyczą już łącznie 15 banków. Przypominam, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów możemy nałożyć na przedsiębiorcę karę do 10 proc. obrotu
– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Prezes dodał, że bank nie tylko musi wykazać prawidłowość uwierzytelnienia przy wykonywaniu transakcji, ale też musi zapewnić takie środki bezpieczeństwa, które ograniczą działania oszustów. Prezes UOKiK wyraził nadzieję, że w wyniku prowadzonych postępowań sektor bankowy w Polsce dostosuje swoje działania do obowiązującego od lat prawa i stanie się to z korzyścią dla konsumentów.