fbpx
piątek, 1 listopada, 2024
Strona głównaBiznesJest szał na zakupy online, handlujmy jednak świadomie

Jest szał na zakupy online, handlujmy jednak świadomie

Wszystkie generacje – X, Y, Z, czy jakkolwiek je nazywać – rzuciły się na kupowanie przez internet. Polacy zamawiają przez sieć niemal wszystko; łącznie z odzieżą, drobnymi akcesoriami (na przykład sportowymi) i chemią gospodarczą. Każdy, kto chce prowadzić biznes handlowy, musi więc cały czas obserwować zmiany w nawykach zakupowych konsumentów.

Osoby urodzone po 1995 roku nazywane są czasem generacją Z – ci ludzie uważani są za rozsądnych konsumentów, czyli takich, którzy widzą wiele zagrożeń ekologicznych i martwią się o przyszłość planety. Czy nam się to podoba, czy nie, taka grupa ludzi istnieje, a nawet się powiększa. Powinniśmy brać to pod uwagę profilując swoją ofertę sprzedaży.
– Przez najbliższe dziesięć lat to oni będą dyktować większość trendów, którym będziemy musieli się podporządkować – powiedziała podczas corocznej konferencji EEC Online Małgorzata Bombol, dyrektor Instytutu Zarządzania Wartością w SGH.

Sześć generacji zakupowych

W Polsce wyróżnianych jest obecnie około sześć generacji. Istnieje też – nie zapominajmy o tym – generacja ludzi w wieku powyżej 85 roku życia (seniorów) oraz tzw. generacja cicha, czyli starszych, konserwatywnych konsumentów. W e-commerce bywają oni czasem „niewidoczni”, ale przecież są to ludzie, którzy także posiadają swoje, i to bardzo określone, potrzeby. Co istotne, mają regularne dochody w postaci emerytur czy rent, więc ich sytuacja materialna nie zależy od sytuacji na rynku pracy.

Oczywiście istnieje też generacja „baby boomers” oraz generacje oznaczone X, Y i Z. Te dwie ostatnie najbardziej martwią się o przyszłość planety i są skłonne kupować produkty, które lubi się nazywać „zrównoważonymi”, czyli nie wpływającymi negatywnie na środowisko naturalne. Generacja Y, czyli milenijna i generacja Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, to wdzięczni nabywcy rożnych produktów eko i „wytworzonych w sposób zrównoważony”, które ktoś konserwatywny mógłby nawet nazwać śmiesznymi. Ich postrzeganie przez inne generacje konsumentów nie zmienia jednak faktu, że sprzedają się one w tych grupach docelowych bardzo dobrze.

Generacja Z bywa z kolei przez kupców niedoceniana. Należą do niej nastolatki. Niektórzy sprzedawcy sądzą, że świadomość „zakupowa” nastolatków jest niewielka lub żadna. Nic bardziej błędnego. To właśnie oni, plus generacja milenijna, zaczynają dyktować oczekiwania wobec handlu, konsumpcji i w ogóle świata zdalnej sprzedaży. Wyobraźmy sobie, że przedstawiciele generacji Z uważają, że tanie loty na przedłużone weekendy są  „żenujące”, „krindżowe”, bo… pozostawiają ślad węglowy. Dla generacji boomersów jest to nie do pomyślenia, prawda? Tak się jednak dzieje.

Skoro jednak „jest jak jest”, warto przemyśleć skonstruowanie innej oferty turystycznej dla tych młodych ludzi. Takiej, która będzie dla nich „kulerska” dając im przeświadczenie, że przy okazji wycieczki ratują też planetę.

Postpandemiczne zmiany nawyków

Przed pandemią dużo ludzi szukało przyjemności w zakupach i różnych okazjach cenowych; lubowało się w kupowaniu nawet niepotrzebnych rzeczy. To – jak się wydaje – zaczyna się zmieniać. Konsumenci zaczęli zdawać sobie sprawę z tego, że wielu zakupów nie muszą robić, że ich koszyki są już przepełnione, np. odzieżą, akcesoriami komputerowymi, różnymi mało potrzebnymi gadżetami itp.

W pewnych grupach konsumentów badacze odnotowali wręcz zmęczenie nadmiarem konsumpcji. Ludzie zaczynają kupować bardziej świadomie i tylko – z ich punktu widzenia – rzeczywiście potrzebne rzeczy. Ten minimalizm w konsumpcji potrafi łączyć się z poszukiwaniem produktów z komponentem „free”, czyli na przykład bez laktozy i bez GMO.

Mobilnie i do paczkomatu

Wielkomiejscy konsumenci należący do różnych generacji szybko przestawili się – także w efekcie koronawirusa – na zakupy online. Kupują tak już nie tylko np. chemię gospodarczą czy produkty dla zwierząt, ale też jedzenie dla siebie. To wszystko są nieodwracalne zmiany. Jak wynika z badań prowadzonych przez SGH, ludzie robią to z wygody, z konieczności oraz – teraz już – z nawyku. Wielu konsumentów w grupie 55+ odkryło w czasie pandemii, że można korzystniej kupować online, choćby przy pomocy aplikacji mobilnych.

Na zakończenie kilka słów o paczkomatach. To dobrze, że ich sieć się powiększa. Że stają się szeroko dostępne, także w małych miejscowościach, a nawet na wsiach. Ułatwiają zakupy, a sprzedających wyposażają w szerokie spektrum odbiorców ich produktów. Jednak w obliczu wielkiej ofensywy stawiania tych niezbyt urodziwych, metalowych konstrukcji – i to nie tylko przez InPost, ale także np. przez Aliexpress – samorządy mogłyby bardziej zadbać o ich sensowne wkomponowywanie w otoczenie.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Strefa komfortu, czyli śmiertelna pułapka dla przedsiębiorcy [WYWIAD]

„Ceną wolności jest wieczna czujność” – ten cytat pasuje idealnie do naszych czasów, które – jak dla mnie – są bardziej niż przerażające. Mimo faktu, że z pewnością nie należę do osób strachliwych – mówi nam Krzysztof Oppenheim. Z naszym ekspertem finansowym, wieloletnim przedsiębiorcą znanym Czytelnikom naszego portalu autorem cyklu „Poradnik Oppenheima” rozmawiamy o śmiertlenej pułapce, jaką nie tylko dla ludzi biznesu jest pozostawanie w „strefie komfortu”.
10 MIN CZYTANIA

Branża noclegowa liczy długi i wypatruje gości

Rusza sezon dla turystycznych obiektów noclegowych. Bez wątpienia przedsiębiorcy oferujący zakwaterowanie liczą, że w nadchodzących miesiącach utrzyma się tendencja z zeszłego roku, gdy liczba turystów, którym udzielono noclegów wzrosła o blisko 6 proc.
5 MIN CZYTANIA

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA