fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesKobiety w polskim biznesie

Kobiety w polskim biznesie

Kobiety w Polsce mają własne firmy częściej niż w większości krajów Unii Europejskiej. Ponad połowa firm kierowanych przez kobiety to mikroprzedsiębiorstwa, a co szósta Polka prowadzi firmę zatrudniając od 50 do 249 pracowników – wynika z najnowszego raportu EFL.

Jak wynika z badania EFL pt. „Kobiety w MŚP. Pod lupą”, kobiety częściej niż mężczyźni są w stanie zaryzykować i założyć własną firmę bez odpowiedniego przygotowania biznesowego. Uważają się przy tym za kreatywne, pracowite oraz wielozadaniowe

– Polki znajdują się wśród liderek Unii Europejskiej, jeśli chodzi o zdolności przywódcze. Po pierwsze udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 proc. i jak wynika z danych Eurostatu za 2021 rok, jest to drugi najwyższy wynik w Unii. Po drugie, Polki częściej chcą być własnymi szefami – 8 proc. kobiet w Polsce prowadzi działalność gospodarczą i to jest także drugi najwyższy wynik wśród krajów UE – mówi Ewa Kadziewicz, dyrektor departamentu marketingu EFL.

Jakie rodzaje działalności wykonują? Są to nie tylko typowo kobiece biznesy, takie jak salony kosmetyczne, ale również te uchodzące za bardziej męskie, takie jak sprzedaż pojazdów czy usługi budowlane.

Korzystają z okazji lub spełniają marzenia

Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej” wynika, że w naszym kraju 8 proc. kobiet ma swoją firmę. Jeśli chodzi o Unię Europejską więcej kobiet prowadzi swój biznes tylko w… Grecji.

Polki do „pójścia na swoje” najczęściej skłania okazja, z której warto skorzystać (47 proc. wskazań). Drugą przyczyną jest po prostu spełnienie marzeń. Przedstawiciele płci męskiej częściej natomiast niż kobiety otwierają działalność ponieważ chcą wypróbować swoje siły (46 proc. vs. 36 proc.).

Na potrzeby raportu EFL policzono, że ponad połowa firm kierowanych przez kobiety to mikroprzedsiębiorstwa (55 proc.). Wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 47 proc. Mężczyźni częściej zarządzają większymi podmiotami, bo niemal co trzeci prowadzi organizację zatrudniającą od 50 do 249 pracowników.

Co stanowi szczególnie silną stronę pań?

Najważniejsze trzy cechy uważane za szczególne atuty w prowadzeniu firmy są wymieniane zarówno przez panie, jak i panów, a są to: komunikatywność, kreatywność i kompetencje. Kobiety jednak częściej niż mężczyźni uważają siebie za bardziej kreatywne (23 proc. vs. 15 proc.), a mężczyźni – za komunikatywnych (33 proc. vs. 27 proc.). Kobietom bardziej na sercu leży także dobro firmy (18 proc. vs. 15 proc.) i częściej niż mężczyźni uważają siebie za pracowite (7 proc. vs. 4 proc.), wykazują większą chęć rozwoju (7 proc. vs. 4 proc.) oraz częściej w zarządzaniu biznesem są wielozadaniowe (5 proc. vs. 2 proc.).
Mężczyźni natomiast częściej niż kobiety uważają siebie za konsekwentnych (17 proc. vs. 14 proc.), bardziej odważnych (6 proc. vs. 3 proc.) oraz mających większą samodyscyplinę (6 proc. vs. 3 proc.).

Wygląda więc na to, że obie płcie w biznesie uzupełniają się w sposób niemal idealny.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

„Drapieżne koty” z Polski sprawdziły się na polu walki. Ukraińcy zwiększają zamówienia

Polskie wozy bojowe Oncilla, wyprodukowane przez firmę Mista ze Stalowej Woli, doskonale sprawdziły się na polu walki. Na froncie walczy już setka transporterów. Ukraińska armia zamówiła kolejną partię „drapieżnych kotów”.
2 MIN CZYTANIA

Polski drób niedługo znajdzie się na azjatyckich stołach

– Produkujemy rocznie trzy miliony ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE – zaznacza Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG). Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.
4 MIN CZYTANIA

Rosnące koszty działalności największym problemem mikroprzedsiębiorstw i małych firm

Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA