Jak wynika z badania EFL pt. „Kobiety w MŚP. Pod lupą”, kobiety częściej niż mężczyźni są w stanie zaryzykować i założyć własną firmę bez odpowiedniego przygotowania biznesowego. Uważają się przy tym za kreatywne, pracowite oraz wielozadaniowe
– Polki znajdują się wśród liderek Unii Europejskiej, jeśli chodzi o zdolności przywódcze. Po pierwsze udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 proc. i jak wynika z danych Eurostatu za 2021 rok, jest to drugi najwyższy wynik w Unii. Po drugie, Polki częściej chcą być własnymi szefami – 8 proc. kobiet w Polsce prowadzi działalność gospodarczą i to jest także drugi najwyższy wynik wśród krajów UE – mówi Ewa Kadziewicz, dyrektor departamentu marketingu EFL.
Jakie rodzaje działalności wykonują? Są to nie tylko typowo kobiece biznesy, takie jak salony kosmetyczne, ale również te uchodzące za bardziej męskie, takie jak sprzedaż pojazdów czy usługi budowlane.
Korzystają z okazji lub spełniają marzenia
Z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) „Sytuacja kobiet w Polsce z perspektywy społeczno-ekonomicznej” wynika, że w naszym kraju 8 proc. kobiet ma swoją firmę. Jeśli chodzi o Unię Europejską więcej kobiet prowadzi swój biznes tylko w… Grecji.
Polki do „pójścia na swoje” najczęściej skłania okazja, z której warto skorzystać (47 proc. wskazań). Drugą przyczyną jest po prostu spełnienie marzeń. Przedstawiciele płci męskiej częściej natomiast niż kobiety otwierają działalność ponieważ chcą wypróbować swoje siły (46 proc. vs. 36 proc.).
Na potrzeby raportu EFL policzono, że ponad połowa firm kierowanych przez kobiety to mikroprzedsiębiorstwa (55 proc.). Wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 47 proc. Mężczyźni częściej zarządzają większymi podmiotami, bo niemal co trzeci prowadzi organizację zatrudniającą od 50 do 249 pracowników.
Co stanowi szczególnie silną stronę pań?
Najważniejsze trzy cechy uważane za szczególne atuty w prowadzeniu firmy są wymieniane zarówno przez panie, jak i panów, a są to: komunikatywność, kreatywność i kompetencje. Kobiety jednak częściej niż mężczyźni uważają siebie za bardziej kreatywne (23 proc. vs. 15 proc.), a mężczyźni – za komunikatywnych (33 proc. vs. 27 proc.). Kobietom bardziej na sercu leży także dobro firmy (18 proc. vs. 15 proc.) i częściej niż mężczyźni uważają siebie za pracowite (7 proc. vs. 4 proc.), wykazują większą chęć rozwoju (7 proc. vs. 4 proc.) oraz częściej w zarządzaniu biznesem są wielozadaniowe (5 proc. vs. 2 proc.).
Mężczyźni natomiast częściej niż kobiety uważają siebie za konsekwentnych (17 proc. vs. 14 proc.), bardziej odważnych (6 proc. vs. 3 proc.) oraz mających większą samodyscyplinę (6 proc. vs. 3 proc.).
Wygląda więc na to, że obie płcie w biznesie uzupełniają się w sposób niemal idealny.