fbpx
wtorek, 14 stycznia, 2025
Strona głównaTransportKolej stanie się kołem zamachowym polskiej gospodarki?

Kolej stanie się kołem zamachowym polskiej gospodarki?

Podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Karpaczu prezes Polskich Kolei Państwowych Krzysztof Mamiński stwierdził, że wreszcie „nadszedł czas na mówienie o kolei jako środku transportu spełniającym wszystkie warunki, w tym pro-środowiskowe, nowoczesności i innowacyjności. To dobry czas, który należy wykorzystać”.

Zdaniem Mamińskiego, zwłaszcza w Polsce kolej może być także kołem zamachowym gospodarki – realizowanych jest ponad 100 mld inwestycji w różne dziedziny związane z koleją. Kolej zapewnia stabilizację dla rynku wytwórczego – małe i średnie firmy mogą planować swoją przyszłość w oparciu o plany rozwoju polskich kolei. Najistotniejsze projekty związane są z rozwojem infrastruktury, jakością taboru kolejowego, poprawą jakości dworców, poszerzeniem oferty (od drzwi do drzwi) oraz walką z tzw. wykluczeniem komunikacyjnym, czyli zwiększaniem siatki połączeń, częstotliwości połączeń i kompleksową obsługą.

– Nie mamy się czego wstydzić – zauważył Mamiński. Wyjaśnił, że dziś pasażer polskich kolei może już z domu wybrać w internecie przejazd, zarezerwować bilet, przyjść na wyremontowany dworzec, który nieraz jest też ośrodkiem kultury, spotkań, następnie wsiąść w nowoczesny pociąg, wyposażony w wi-fi, dotrzeć na miejsce szybko i punktualnie, a po wyjściu może wynająć samochód, a nawet ma w niektórych miejscach zapewnioną naprawę roweru, którym można odjechać z dworca do miejsca docelowego.

– Przewagi kolei są już dostrzegane. Jesteśmy bardzo dobrym środkiem transportu – stwierdził. Nawet drobne rzeczy, jego zdaniem, zasługują na uwagę, takie jak zmniejszenie hałasu dzięki lepszemu taborowi, linom bezstykowym, lepszym torom, czy wyeliminowaniu głośnego powiadamiania sygnałami przez maszynistów, a także elektryfikacji linii. A jeśli chodzi o środowisko, to „nie można zapominać, że jeden pociąg towarowy to 200 tirów” – zaznaczył.

Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel natomiast stawia na prędkość, zwłaszcza prędkość handlową, czyli czas przejazdu oraz udrożnienie ciągów przejazdowych. – Zamierzamy udrożnić przejazdy do wszystkich portów – zaznaczył. Przykładowo, w przyszłym roku ma zostać uruchomione połączenie ze Zduńskiej Woli do Gdańska.

Oprócz dojazdu do portów, Merchel zamierza udrożnić przejazdy z granicy zachodniej na wschód. Oprócz tego przedmiotem uwagi PKP Polskich Linii Kolejowych są koleje aglomeracyjne, np. w Warszawie, Szczecinie, Rzeszowie czy Krakowie. W większych miastach uruchomione zostaną dodatkowe linie pasażerskie.

Artur Martyniuk, prezes największego przewoźnika na polskim rynku, czyli POLREGIO, zapewnił, że obecnie spółka posiada już stabilną sytuację finansową – wynik netto z działalności jest dodatni – co oznacza, że może podejmować się realizacji nowych projektów inwestycyjnych i rozwojowych. – Chcemy inwestować w zakup i modernizację taboru, co jest konieczne, ponieważ z ponad 800 składów 200 jest do wymiany, ze względu na średnią wieku 30 lat – zapowiedział. – Mamy 200 tys. linii, z czego większość jest zelektryfikowana. Tam, gdzie nie ma trakcji elektrycznej, będą składy hybrydowe. A tam, gdzie są spalinowe, mają pojawić się pojazdy z napędem wodorowym – zaznaczył.

Wymiana taboru, modernizacja i współpraca z innymi spółkami w ramach uzupełnienia kolei dalekobieżnych – oto priorytety wskazane przez Martyniuka.  Jak stwierdził, cieszy go stabilna podstawa funkcjonowania spółki oraz fakt, że w ostatnim roku udało się podpisać wieloletnie umowy na usługi przewozowe ze wszystkimi województwami. – Jesteśmy skromną spółką, która ma za zadanie umożliwienie pasażerom dojazd do pracy, szkoły czy rodziny – zaznaczył.

Choć będąc, jak przyznał, pod wrażeniem pendolino, które w jego opinii zmieniło obraz kolei, też chciałby takiego przewrotu dokonać. Dodatkowo firma planuje podjąć działania ograniczające koszty, zadbać o bezpieczeństwo, dokonywać przemyślanych zakupów, tak aby pasażer „mógł dotrzeć do pracy, szkoły i rodziny nowym lub zmodernizowanym, bezpiecznym taborem”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Perły biznesu z Podlasia zdradzają tajemnice sukcesu

Współdziałanie, pokora, skromność, szacunek, aktywność w codziennej pracy – oto przepis na sukces „pereł biznesu” z Podlasia, podany przez przedstawicieli przedsiębiorców i władz lokalnych uczestniczących w tegorocznym Forum Ekonomicznym w Karpaczu.
4 MIN CZYTANIA

Komu potrzebne jest 5G?

Wygląda na to, że podstawowym zagadnieniem związanym z siecią 5G z perspektywy jednego z wiodących przedsiębiorstw telekomunikacyjnych nie są kwestie technologiczne i organizacyjne, ale istnienie realnych potrzeb na rozwiązania oparte na tej sieci.
3 MIN CZYTANIA