fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaKrajKultowa peerelowska marka wraca na rynek

Kultowa peerelowska marka wraca na rynek

Unitra, kultowa polska marka sprzętu audio z czasów Polski Ludowej, wraca na rynek. Dzieje się to za sprawą Michała Kicińskiego, współzałożyciela firmy CD-Projekt.

Jak przypomina serwis rp.pl, Unitra wytwarzała niezłej jakości urządzenia domowego audio. W swoim najlepszym okresie marka zrzeszała aż 28 przedsiębiorstw produkcyjnych, gdzie zatrudnionych było ponad sto tysięcy pracowników. Po upadku systemu komunistycznego poszczególne przedsiębiorstwa Unitry uzyskały samodzielność i z różnym stopniem powodzenia kontynuowały działalność. Wiele z nich upadło, gdyż nie było w stanie konkurować z międzynarodowymi gigantami branży.

Reaktywacja

W 2014 r. już miała miejsce pierwsza reaktywacja Unitry. Przedsięwzięcie zakończyło się jednak niepowodzeniem. Teraz podobnego wyzwania podjął się Michał Kiciński, współzałożyciel firmy CD Projekt, jednego z najważniejszych podmiotów współczesnej polskiej gospodarki. Zorganizowano 20-osobowy zespół badawczy. Jak informuje serwis rp.pl, „prace nad nową linią trwają już drugi rok. Celem projektu jest stworzenie serii produktów audio, opartej na najlepszych tradycjach marki Unitra”.

Kultowa marka

– To kultowa marka, która jest symbolem 30 lat produkcji urządzeń audio-wideo w Polsce. Chyba w każdym polskim domu było urządzenie z logo tej marki. Jako osoba z antykomunistycznej rodziny i jako przedsiębiorca, nie mam specjalnie sentymentu do czasów PRL, ale wspominam, że radio Unitra Radmor 5102, gdy pojawiło się u nas w mieszkaniu, było prawdziwym powiewem nowoczesności. Po raz pierwszy, dzięki niemu, miałem szansę doświadczyć dźwięku bardzo przyzwoitej jakości – mówi Kiciński.

Nowe produkty z logiem Unitry mają powstawać w Warszawie. Designem będą nawiązywać do sprzętu z lat PRL, ale technologicznie mają sprostać wymaganiom współczesności. Nowe produkty do sklepów trafią pod koniec października 2023 r.

Źródło: rp.pl

 

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Prawie co piąty Polak udostępnił dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 18 proc. Polaków udostępniło dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści. Najczęściej za stałą zniżkę lub jednorazowy rabat na produkty bądź usługi – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4 MIN CZYTANIA

Jak, gdzie i za ile Polacy planują wakacyjne wyjazdy w kraju

Czy z rodziną czy we dwoje, wyjedziemy na krótko, często więcej niż raz i raczej nad morze. Na noclegi chcielibyśmy wydać nie więcej niż 200 złotych za osobę za noc. Miejsce pobytu wybieramy starannie, przeglądając uważnie oferty wielu obiektów.
4 MIN CZYTANIA

Demografia odporna na finansowe dopalacze. Dzieci to nie koszty, ale inwestycja kapitałowa

Centrum im. Adama Smitha szacuje, że koszt wychowania jednego dziecka w Polsce w roku 2024 (do osiągnięcia osiemnastego roku życia i według stanu na koniec poprzedniego roku) wyniósł 346 tys. zł (1602 zł miesięcznie), a dwójki dzieci wyniósł 579 tys. zł.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA