fbpx
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaInnowacjeNajczęstsze specjalizacje polskich startupów

Najczęstsze specjalizacje polskich startupów

Sztuczna inteligencja i machine learning, a także e-commerce oraz medtech – to najczęstsze specjalizacje polskich startupów. Tak wynika z raportu Fundacji Startup Poland „Polskie Startupy 2021”. Kolejne specjalizacje na liście najpopularniejszych to: edukacja oraz analityka, research tools, business inteligence.

W ankiecie przeprowadzonej przez Fundację Startup Poland respondenci zostali poproszeni o wskazanie trzech kluczowych słów najlepiej oddających charakter głównej usługi lub produktu oferowanych swoim klientom. Najwięcej, bo ponad jedna piąta z nich (22 proc.), wskazywała na AI (sztuczną inteligencję) i machine learning (uczenie maszynowe). Nieco mniej (18 proc.) wybrało e-commerce. Trzecie miejsce zajął termin medtech (13 proc.), czyli usługi z obszaru medycyny i zdrowia. Niemal identyczny odsetek (12 proc.) wskazał słowa „edukacja” oraz „analityka, research tools, business intelligence”. Co dziesiąty pytany wskazał na „produktywność, zarządzanie”, a 9 proc. na „big data”, „Przemysł 4.0” oraz „fintech, insurtech, usługi finansowe”.

Na dalszych miejscach znalazły się takie terminy jak: internet rzeczy (IoT) – 8 proc., smart city, martech, czyli rozwiązania marketingowe (po 7 proc.) oraz sport (6 proc.).

34 proc. startupów zadeklarowało, że oferuje klientom usługę, 32 proc. – produkt, a kolejne 34 proc. – mix.

„Ciekawy może być fakt, jak dużo jest startupów tworzących produkty na indywidualne zamówienie, wdrożenie u klienta – co piąty ankietowany wskazał na taką odpowiedź (20 proc.). Tymczasem produkt masowy, dostosowany do szerokiej grupy klientów, oferuje 24 proc. startupów. Wśród innych określeń startupy wskazywały także „narzędzia dla IT” oraz „hardware IT” (w obu przypadkach po 17 proc.), a 7 proc. na „cyfrowe dobra” rozumiane m.in.: jako gry, filmy, muzyka itd.” – czytamy w raporcie.

Ponad połowa z analizowanych firm działa do dwóch lat, a 18 proc. nawet dłużej – od 5 do 10 lat.

– W tegorocznym badaniu tendencja odnośnie wieku founderów wydaje się odwrotna niż w latach poprzednich. Przybyło założycieli z najmłodszego pokolenia – odsetek takich, którzy zakładali swój startup w wieku 20–30 lat wzrósł z 28 proc. w 2020 r. aż do 37 proc. obecnie” – powiedział prezes Fundacji Startup Poland Tomasz Snażyk.

W przypadku finansowania zewnętrznego najwięcej startupów (30 proc.) wskazuje na krajowe fundusze VC. Tym samym odwrócił się trend widoczny w poprzednim kwartale, kiedy to przede wszystkim fundusze zagraniczne wiodły prym. Podobny odsetek startupów (28 proc.) otrzymał finansowy zastrzyk od krajowego anioła biznesu, a niemal co czwarty (23 proc.) skorzystał ze wsparcia krajowego akceleratora. Taki sam odsetek ankietowanych wskazał na dofinansowanie otrzymane od NCBR. Jednak wciąż najwięcej polskich startupów (73 proc.) bazuje na środkach własnych founderów.

– Spodziewamy się, że 2021 będzie kolejnym rekordowym rokiem dla polskiego ekosystemu finansowania innowacji. Jeśli pominiemy megarundy, już w pierwszych trzech kwartałach tego roku, polskie startupy pozyskały więcej niż w całym roku 2020, (1,46 mld zł wobec 1,23 mld zł). Rośnie też liczba transakcji. W pierwszych trzech kwartałach 2021 było ich tyle, co w całym poprzednim roku. Nasz rynek wciąż jest bardzo młody – naturalna dla wczesnego wieku ostrożność sprawia, że wielu założycieli firm wciąż obawia się kontaktu z funduszami venture capital. Ta postawa zdaje się powoli zmieniać, ale przed nami jeszcze długa droga – podsumował prezes PFR Ventures Maciej Ćwikiewicz.

Startup Poland to niezależny polski think tank technologiczny i organizacja pozarządowa, której celem jest budowanie świadomości potencjału startupów w środowisku administracji publicznej oraz uczestniczenie w procesach legislacyjnych jako głos społeczności polskich startupów.

Źródło: ISBnews

INNE Z TEJ KATEGORII

Generatywna sztuczna inteligencja w polskich firmach

Już ponad 80 proc. ankietowanych dyrektorów finansowych w Polsce dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej,
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy nie są gotowe na unijne wymogi?

Większość polskich przedsiębiorstw wciąż może nie być gotowa na spełnienie wymogów unijnej dyrektywy NIS2, która dotyczy cyberbezpieczeństwa.
2 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Dowiedz się, jak inwestują najlepsi! Zapraszamy na darmową konferencję Invest Cuffs 2024

Już 5 –6 kwietnia 2024 r. odbędzie się kolejna edycja Konferencji i Targów Invest Cuffs. Będzie to już dziesiąta odsłona wydarzenia, które corocznie przyciąga do Krakowa kilka tysięcy uczestników, mających możliwość wysłuchania wykładów prowadzonych przez niemal 200 prelegentów. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w tym wydarzeniu i wspólnego tworzenia historii rynku inwestycyjnego.
2 MIN CZYTANIA

Filharmonia Podkarpacka. Obcowanie z muzyką przynosi radość

Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie realizuje właśnie swój 69. sezon artystyczny. W najbliższych tygodniach zabrzmi tu muzyka m.in. Vivaldiego, Mozarta, Chopina, Dworzaka, Karłowicza, Ravela,Gershwina czy Berlioza.
2 MIN CZYTANIA

Najważniejsze wyzwania regulacyjne dla rolnictwa [DEBATA]

W tle protestów rolniczych przeciwko polityce KE i importowi ukraińskiego zboża odbyła się debata na temat wyzwań regulacyjnych dla rolnictwa, zorganizowana przez BASF Polska. Zdominowały ją jednak kwestie działań Komisji w reakcji na protesty rolników przelewające się przez całą Europę. Udział w dyskusji wzięli eksperci rynku rolnego i przedstawiciele organizacji rolniczych.
3 MIN CZYTANIA