fbpx
poniedziałek, 20 maja, 2024
Strona głównaTransportPolska stała się hubem logistycznym Ukrainy

Polska stała się hubem logistycznym Ukrainy

Na skutek wojny na Ukrainie w regionie znacząco wzrosło znaczenie polskich portów morskich.

W 2022 r. polskie porty odnotowały rekordowe wyniki przeładunkowe. Według przedstawicieli branży – cytowanych przez portal Gospodarka Morska – świadczy to o dobrym wykorzystaniu potencjału naszego sektora morskiego.

Hanna Mojsiuk z Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie w rozmowie z portalem przyznała, że zwiększony ruch w polskich portach był skutkiem wojny na Ukrainie.

– Najpierw pomagaliśmy w przeładunku zboża, a następnie duży ruch generowany był przez węgiel, który zresztą do dzisiaj jest priorytetowym surowcem w transporcie morskim i lądowym. Zyskała więc Ukraina, której udało nam się pomóc w trudnej sytuacji – powiedziała prezes Hanna Mojsiuk.

Przedstawicielka branży podkreśliła też ważną rolę sektora morskiego dla całej gospodarki. W jej opinii jedno miejsce pracy stworzone w porcie, tworzy aż pięć miejsc pracy w innych gałęziach. Jej zdaniem transport morski przyczynia się do napędzania choćby usług i produkcji. Hanna Mojsiuk zaznaczyła natomiast, że polskie porty powinny przygotować odpowiednią i spójną strategię działania, która pozwoli utrzymać zainteresowanie naszymi usługami również po zakończeniu wojny.

W podobnym tonie wypowiedziała się cytowana przez portal Gospodarka Morska prezes grupy CSL Laura Hołowacz, która powiedziała wprost, że Polska stała się hubem wojennej Ukrainy.

– Czy klienci zostaną w polskich portach, czy wrócą na Ukrainę po wojnie? Myślę, że kilka grup towarowych zostanie w Polsce. Klienci niemieccy bardzo cenią sobie bezpieczeństwo. Zboża i węgiel na pewno wrócą do swoich portów macierzystych, które są bliższe docelowym klientom. Tak naprawdę nie sprostaliśmy wszystkim potrzebom Ukrainy. Udało nam się zrealizować ok. 60-70 proc. potrzeb, np. w przeładunku zboża – zaznaczyła Laura Hołowacz.

Źródło: gospodarkamorska.pl

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA