fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaTransportPolskie firmy transportowe europejskim liderem

Polskie firmy transportowe europejskim liderem

W Polsce działa aż 125 tys. firm zajmujących się transportem drogowym towarów, ale branża stoi przed poważnymi wyzwaniami – dowiadujemy się z portalu wnp.pl.

Polskie przedsiębiorstwa są liderem transportowym od 2019 r., gdy wyprzedziły firmy niemieckie. Choć bezpośredni udział sektora transportu i magazynowania w polskim PKB wynosi 6 proc., to sam transport drogowy odgrywa kluczową rolę przy wytwarzaniu aż połowy polskiego PKB, zaś branża rozwija się w tempie sięgającym nawet 10 proc. rocznie.

Spośród 125 tys. firm transportowych w Polsce, aż 38 tys. posiada licencję wspólnotową, co oznacza, że może rozwozić towary po całej Unii Europejskiej. W polskim sektorze transportu rośnie też znaczenie firm średnich i dużych, a 150 największych przedsiębiorstw odpowiada za 16 proc. przychodów branży. Zdecydowana większość sektora to jednak ciągle mikroprzedsiębiorstwa. Portal wnp.pl wskazuje, że polskie firmy transportowe rozwożą aż 85 proc. naszego eksportu, a podatki przez nie wpłacane do budżetu państwa i samorządów przekraczają 16 mld zł rocznie.

W polskim sektorze transportu mocno rosną płace. Ze względu na pakiet mobilności, który wszedł w życie 2 lutego br., zarobki w transporcie międzynarodowych urosły nawet do 15-16 tys. zł netto, czyli do poziomu niemieckiego. Mimo to największym wyzwaniem dla branży jest brak pracowników.

– Brakuje kierowców na trasach krajowych, międzynarodowych, w komunikacji miejskiej. Właściwie każdy, kto ma uprawnienia i chęci do pracy, znajdzie w tym zawodzie zatrudnienie bez większego problemu – powiedziała cytowana przez wnp.pl Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Jeśli chodzi o przyszłość branży, to zdaniem Mariusza Golca z Grupy Wielton w ciągu maksymalnie 15 lat nastąpią gigantyczne zmiany polegające przede wszystkim na automatyzacji. Przytaczane przez niego dane mówią też, że aż 80 proc. firm uważa, że na porządku dziennym będzie stosowanie pojazdów autonomicznych.

Innym wyzwaniem dla polskiego transportu są coraz surowsze wymogi środowiskowe.

Źródło: wnp.pl

Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA