fbpx
piątek, 19 kwietnia, 2024
Strona głównaBiznesPrzedsiębiorcy przyspieszyli przenosiny do sieci

Przedsiębiorcy przyspieszyli przenosiny do sieci

Nie ma co zwlekać, trzeba uciekać – oczywiście w sprzedaż zdalną. Zarówno obserwacja trendów europejskich, jak i bardziej już lokalnych, wynikających z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” jednoznacznie wskazują, że sprzedaż tradycyjna ciągle traci i tracić będzie na rzecz zamówień internetowych. Prognozy mówią, że za pięć lat wyłącznie przez sieć będzie sprzedawać już co piąta firma. Jest to wyraźny sygnał wzywający przedsiębiorców do przemodelowania biznesów.

Według danych Eurostatu już w 2019 r. 15 proc. przedsiębiorstw w Unii Europejskiej prowadziło sprzedaż elektroniczną wyłącznie za pomocą stron internetowych lub aplikacji. Łączna sprzedaż e-commerce w Europie wyniosła w 2019 r. 621 mld euro, by następnie wzrosnąć do 757 mld euro w pandemicznym roku 2020. Większość obrotów online jest nadal generowana w Europie Zachodniej stanowiąc 70 proc. całkowitego europejskiego obrotu detalicznego online. Europa Południowa, Północna, Środkowa i Wschodnia wykazują znacznie niższy udział e-commerce w sprzedaży (odpowiednio 15, 7, 6 i 1 proc.). Szacuje się natomiast, że w 2021 r. było już ponad 500 milionów użytkowników e-commerce w Europie.

Wyzwanie dla MŚP

Jest już od jakiegoś czasu jasne, że sprzedaż w sieci „nakręca” pandemia. Europejski Fundusz Leasingowy wskazuje, że co czwarta polska firma zaczęła sprzedawać w internecie dopiero w 2020 lub 2021 r.

Nawyki zakupowe Polaków systematycznie się zmieniają. Już w 2020 r. mieliśmy w Polsce 3,6 mln nowych użytkowników usług online. W tej liczbie znaczący udział miały osoby starsze, które wcześniej przez internet nie kupowały i dopiero COVID-19 je do tego zmobilizował.

– Ta nowa rzeczywistość stawia przed małymi i średnimi przedsiębiorcami zarówno wyzwanie, ale też i dużą szansę na to, żeby zaadaptować się, zbudować szybko kompetencje cyfrowe i wykorzystać możliwości, które przed nimi stoją – uważa Łukasz Pietrzak, marketing manager w Google Polska.

Z raportu EFL wynika też, że co trzecia firma wdrożyła już kanały zdalnej sprzedaży. Przy tym 22 proc. prowadzi własny sklep internetowy, a 20 proc. korzysta z platform zakupowych, takich jak Allegro, Amazon oraz mniejszych.

Najlepiej czują się w internecie – co zrozumiałe – młodsi przedsiębiorcy. Aż 62 proc. z tzw. pokolenia Z sprzedaje przez sieć. Z tego blisko połowa korzysta ze wspomnianych z platform, a 38 proc. z własnych e-sklepów.

Nie wszystkie branże i sektory w równy sposób korzystają ze zdalnych kanałów sprzedaży. Kanał online szczególnie preferuje sektor handlu detalicznego. Udział sprzedaży zdalnej jest tu wyższy, niż w innych branżach. Co warte zauważenia, już 23 proc. przedsiębiorców sektora handlu osiąga minimum połowę swoich przychodów przy wykorzystaniu sprzedaży sieciowej. Można przyjąć niemal za pewnik, że udział ten będzie systematycznie rósł.

Przedsiębiorcy zaopatrują się przez sieć

Dun & Bradstreet przygotował dla „Rzeczpospolitej” zestawienie, z którego wynika, że w 2021 r. polscy przedsiębiorcy zarejestrowali 13,3 tys. sklepów internetowych (w tym samym roku ubyło ich 5,5 tysięcy). W Polsce działa obecnie ok. 52 tysięcy takich sklepów – nie licząc przedsiębiorców, którzy sprzedają przez duże platformy zakupowe. Sprzedaż przez sieć rosła także (i to bardzo szybko!) w sektorach odzieżowym i obuwniczym, które wcześniej preferowały niemal wyłącznie tradycyjne sposoby zbytu produktów.

Chętnie zaopatrują się przez sieć również sami przedsiębiorcy. Mikro, małe i średnie firmy aż 33 proc. zakupów robią w internecie. Prawie połowa badanych przez EFL firm tego segmentu szacuje, że udział produktów nabywanych przez nich online wzrośnie w ciągu pięciu najbliższych lat o 31-50 proc.

Jak się więc wydaje, przedsiębiorcy stanowią bardzo świadomą grupę i doskonale zdają sobie z tego sprawę, że nie tylko zdalna sprzedaż, ale i zaopatrywanie się przez sieć pozwala im tworzyć wymierne oszczędności.

Robert Azembski
Robert Azembski
Dziennikarz z ponad 30-letnim doświadczeniem; pracował m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Wprost” , „Gazecie Bankowej” oraz wielu innych tytułach prasowych i internetowych traktujących o gospodarce, finansach i ekonomii. Chociaż specjalizuje się w finansach, w tym w bankowości, ubezpieczeniach i rynku inwestycyjnym, nieobce są mu problemy przedsiębiorców, przede wszystkim z sektora MŚP. Na łamach magazynu „Forum Polskiej Gospodarki” oraz serwisu FPG24.PL najwięcej miejsca poświęca szeroko pojętej tematyce przedsiębiorczości. W swoich analizach, raportach i recenzjach odnosi się też do zagadnień szerszych – ekonomicznych i gospodarczych uwarunkowań działalności firm.

INNE Z TEJ KATEGORII

Branża IT redukuje zatrudnienie i zwiększa długi

O 1/3 wzrosło w ciągu dwóch lat zadłużenie branży IT – wynika z najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów. Sektor „skazany na rozwój” powoli zaczyna być ofiarą własnego sukcesu. Jego długi wynoszą obecnie 264 mln zł, ale jeszcze więcej, bo prawie 400 mln zł, firmy informatyczne muszą odzyskać od swoich klientów.
4 MIN CZYTANIA

Nadchodzą jeszcze trudniejsze czasy dla małych sklepów. Ich liczba systematycznie maleje

Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.
5 MIN CZYTANIA

Zatory płatnicze uderzają w sektor MŚP. Czy sposobem na nie może być faktoring?

Od 2020 r. UOKiK ma uprawnienia do zwalczania zatorów płatniczych, które są szczególnie groźnie dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Rosnące w kolejnych latach liczby i kwoty nakładanych kar pokazują, że nie jest łatwo rozwiązać ten problem systemowo. Ale przedsiębiorcy zabezpieczają się przed zatorami również na własną rękę. Wykorzystują do tego faktoring.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak ożywić martwy parkiet nad Wisłą?

Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie nie służy tak naprawdę ani inwestycjom indywidulanym, ani małym i średniej wielkości firmom. Tym pierwszym w założeniu miała dawać okazje do zysków, dla tych drugich zaś być miejscem pozyskiwania kapitału na rozwój. Tymczasem uciekają z niej zarówni mali, jak duzi.
4 MIN CZYTANIA

Jesteś „pod wpływem”? Nie ruszysz autem

Amerykańska Krajowa Administracja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) chce wykonać zalecenie Kongresu, by wszystkie nowe auta miały zainstalowaną technologię uniemożliwiającą prowadzenie pod wpływem alkoholu.
< 1 MIN CZYTANIA

Obojętnie, co zrobimy, klimat i tak będzie się zmieniał

Nawet zupełne zaprzestanie emisji CO2 pochodzącego z przemysłu nie wpłynie na zatrzymanie zmian klimatu na Ziemi – przekonuje w zamieszczonym we „Wprost” artykule pt. „Klimat a Człowiek” prof. dr hab. inż. Piotr Wolański, przewodniczący Komitetu Badań Kosmicznych i Satelitarnych PAN.
4 MIN CZYTANIA