fbpx
czwartek, 25 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportSektor transportu na skraju przepaści?

Sektor transportu na skraju przepaści?

Jest duża różnica między rewolucją a transformacją. Rewolucja to nagła zmiana. Rewolucja implikuje konieczność szybkiego dostosowania się do nowego kontekstu. Tymczasem transformacja zachodzi stopniowo, a zmiany z niej wynikające przez dłuższy czas mogą być nawet niezauważalne.

W transporcie przeżyliśmy ostatnio kilka ważnych rewolucji wynikających z pandemii czy wojny na Ukrainie, które spowodowały załamanie łańcuchów dostaw, ale w sektorze tym cały czas następowała też cicha transformacja, a mianowicie zmiana pokoleniowa wśród kierowców.

Według badań przeprowadzonych w kwietniu przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU), w Europie brakuje już ponad 500 tys. kierowców, co zmusza niektóre firmy do wstrzymania pracy. Liczba ta szokuje jeszcze bardziej, jeśli połączymy ją ze statystykami Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, z których wynika, że średni wiek kierowców zawodowych w Polsce wynosi 50 lat, a 29 proc. osób, które mają prawo jazdy kat. C + E (a więc uprawniające do prowadzenia pojazdów powyżej 3,5 tony) ma więcej niż 65 lat.

A to dopiero wierzchołek góry lodowej. Transport ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie wszystkich gałęzi gospodarki, ponieważ aż 95 proc. wszystkiego, co konsumujemy, przewozimy ciężarówkami. Warto zatem przeanalizować przyczyny aktualnej trudnej sytuacji, tak aby zaplanować i podjąć skuteczne działania ratujące cały sektor.

Stowarzyszenia przewoźników od dawna apelują o konkretne zmiany systemowe i wskazują na dwa główne problemy: stagnację płac (przewoźnicy zarabiali więcej 15 lat temu niż obecnie) oraz kwestię pogodzenia życia rodzinnego z życiem zawodowym (zwłaszcza, jeżeli kierowca pracuje na długich trasach międzynarodowych).

W naprawie sytuacji nie pomagają też inne zjawiska, jak np. koszt dostępu do zawodu. Opłata za sam kurs na prawo jazdy kat. C+E wynosi od 2800 do nawet 4000 zł. Jak wskazują eksperci uzyskanie podstawowych uprawnień na kierowcę zawodowego w Polsce to koszt ok. 9300 zł, czyli kwota dla wielu młodych ludzi nieosiągalna.
Ponadto sektor jest bardzo rozdrobniony, ponad 70 proc. firm działających w branży to mikroprzedsiębiorstwa. Powyższe przekłada się na niską siłę przetargową i wysoki poziom podatności na zagrożenia. Jak podaje „Rzeczpospolita” nawet 10 tys. polskich firm przewozowych zajmujących się międzynarodowym transportem może być zagrożonych bankructwem.

Kwestie strukturalne są zawsze trudniejsze do rozwiązania, ale wyniki, jakie zapewniają są zwykle bardziej solidne. Zdaniem ekspertów odpowiedzią na braki kadrowe w transporcie drogowym może być np. zwiększenie udziału kolei w przewozie towarów, bowiem w Unii Europejskiej zaledwie 18 proc. takich przewozów odbywa się koleją. Dodatkową kwestią jest też zachęcenie kobiet do podejmowania pracy „za kółkiem”. W Polsce panie stanowią zaledwie 2 proc. kierowców zawodowych.
Działania ratunkowe należy podejmować szybko, jeżeli chcemy uniknąć załamania w sektorze transportowym.

Marta Mita
Marta Mita
Absolwentka handlu międzynarodowego na Uniwersytecie Vigo w Hiszpanii, specjalizująca się w zagadnieniach związanych z Unią Europejską, w szczególności tematyce wpływu prawa unijnego na gospodarkę krajów członkowskich, a także europeizacją społeczeństw w kontekście tożsamości narodowej obywateli. Autorka licznych artykułów poświęconych europejskiemu rynkowi pracy i polityce społecznej.

INNE Z TEJ KATEGORII

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Jak Europa walczy z kryzysem mieszkaniowym

Mieszkalnictwo stało się jednym z głównych wyzwań stojących przed Europą. Większość krajów doświadczyła w ostatnich latach eskalacji cen, która pozbawiła wielu obywateli dostępu do mieszkań.
4 MIN CZYTANIA

Unia wprowadza przepisy regulujące AI

W tym tygodniu Parlament Europejski zatwierdził akt regulujący przepisy o sztucznej inteligencji. Jest to pierwsza na świecie taka regulacja dotycząca AI, która wkrótce stanie się prawem w Europie.
4 MIN CZYTANIA

Recykling odpowiedzią na upadający przemysł wydobywczy?

Czy recykling starej elektroniki ograniczy problem niedoboru pierwiastków ziem rzadkich? Zdaniem Brukseli akt o surowcach krytycznych rozwiąże lata zaniedbań w europejskim sektorze wydobywczym.
4 MIN CZYTANIA