fbpx
poniedziałek, 25 września, 2023
Strona głównaKrajUOKiK surowo ukarał Biedronkę

UOKiK surowo ukarał Biedronkę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał właściciela sieci Biedronka za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zdecydował o ukaraniu Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie konsumentów w błąd odnośnie akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Skutkiem tej decyzji jest surowa kara finansowa.

Milionowa kara nałożona na Biedronkę

Decyzja prezesa UOKiK dotyczy ogólnopolskiej akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”, która trwała we wszystkich sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 roku, a jej hasło brzmiało: „jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę”. W opinii prezesa UOKiK akcja marketingowa miała na celu przyciągnąć uwagę klientów oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane w Biedronce produkty są najtańsze na rynku.

W rzeczywistości, żeby skorzystać z promocji klient musiał spełnić szereg warunków wskazanych w regulaminie, a przede wszystkim nie tylko znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo, ale też kupić go w obu sklepach. Poza tym Biedronka deklarowała zwrot różnicy w cenie, ale ten odbywał się za pośrednictwem ważnego tylko 7 dni e-kodu do wykorzystania na zakupy w sklepach sieci. Taki e-kod mógł mieć wartość na przykład kilkunastu groszy. UOKiK zakwestionował również dostępność regulaminu, który zamiast znajdować się w sklepach nigdzie nie był wywieszony i był drukowany przez pracowników Biedronki wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów. To sprawiało, że zapoznanie się z regulaminem akcji było prawie niemożliwe.

Jeronimo Martins Polska promowało akcję, która w materiałach reklamowych naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wprowadzający w błąd klientów sieci Biedronka przekaz marketingowy, mający przyciągnąć do sklepów rzesze konsumentów, dotyczył podstawowych warunków oferty – tego, co powinni zrobić, co mogą zyskać i gdzie znajdą zasady akcji. Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące. Reklama nie może być zatem fałszywym wabikiem na konsumentów. Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji

– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Na skutek naruszeń firma Jeronimo Martins Polska została ukarana grzywną w wysokości 160 923 767 złotych. Poza tym spółka musi opublikować oświadczenie o decyzji UOKiK na swojej stronie internetowej, na profilu Biedronki na Facebooku, we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci. Decyzja jest nieprawomocna.

Źródło: UOKiK
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Rolnicy apelują o pilne wsparcie

Producenci kukurydzy apelują do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o pilne uruchomienie wsparcia, aby zrekompensować im niskie ceny tego zboża na rynku.
2 MIN CZYTANIA

Producenci jabłek borykają się z problemami

Polscy producenci jabłek stoją przed szeregiem wyzwań: od rosnących kosztów produkcji po zmiany regulacyjne w samej Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska zadba o interes Polski w sporze z Ukrainą

Światowa Organizacja Handlu potwierdziła, że wpłynęła do niej oficjalna skarga z Kijowa na Polskę, Węgry i Słowację, które wprowadziły embargo na import ukraińskiego złoża.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Rolnicy apelują o pilne wsparcie

Producenci kukurydzy apelują do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o pilne uruchomienie wsparcia, aby zrekompensować im niskie ceny tego zboża na rynku.
2 MIN CZYTANIA

Producenci jabłek borykają się z problemami

Polscy producenci jabłek stoją przed szeregiem wyzwań: od rosnących kosztów produkcji po zmiany regulacyjne w samej Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

Rosną długi polskich lekarzy

W ciągu roku aż o 10 milionów złotych wzrosło zadłużenie prywatnych gabinetów lekarskich w Polsce.
< 1 MIN CZYTANIA