fbpx
sobota, 22 czerwca, 2024
Strona głównaKrajUOKiK surowo ukarał Biedronkę

UOKiK surowo ukarał Biedronkę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał właściciela sieci Biedronka za wprowadzanie konsumentów w błąd.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zdecydował o ukaraniu Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie konsumentów w błąd odnośnie akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. Skutkiem tej decyzji jest surowa kara finansowa.

Milionowa kara nałożona na Biedronkę

Decyzja prezesa UOKiK dotyczy ogólnopolskiej akcji „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”, która trwała we wszystkich sklepach sieci od kwietnia do czerwca 2022 roku, a jej hasło brzmiało: „jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie, zwrócimy wam różnicę”. W opinii prezesa UOKiK akcja marketingowa miała na celu przyciągnąć uwagę klientów oraz wytworzyć u nich przeświadczenie, że oferowane w Biedronce produkty są najtańsze na rynku.

W rzeczywistości, żeby skorzystać z promocji klient musiał spełnić szereg warunków wskazanych w regulaminie, a przede wszystkim nie tylko znaleźć artykuł atrakcyjniejszy cenowo, ale też kupić go w obu sklepach. Poza tym Biedronka deklarowała zwrot różnicy w cenie, ale ten odbywał się za pośrednictwem ważnego tylko 7 dni e-kodu do wykorzystania na zakupy w sklepach sieci. Taki e-kod mógł mieć wartość na przykład kilkunastu groszy. UOKiK zakwestionował również dostępność regulaminu, który zamiast znajdować się w sklepach nigdzie nie był wywieszony i był drukowany przez pracowników Biedronki wyłącznie na życzenie zainteresowanych klientów. To sprawiało, że zapoznanie się z regulaminem akcji było prawie niemożliwe.

Jeronimo Martins Polska promowało akcję, która w materiałach reklamowych naruszała zbiorowe interesy konsumentów. Wprowadzający w błąd klientów sieci Biedronka przekaz marketingowy, mający przyciągnąć do sklepów rzesze konsumentów, dotyczył podstawowych warunków oferty – tego, co powinni zrobić, co mogą zyskać i gdzie znajdą zasady akcji. Chwytliwe hasła przyciągają uwagę, jednak przedsiębiorcy muszą pamiętać, że konsumenci mają prawo do pełnej i rzetelnej informacji, której treść i sposób przekazywania nie są mylące. Reklama nie może być zatem fałszywym wabikiem na konsumentów. Tymczasem klienci Biedronki nie mieli możliwości realnego skorzystania z promocji na warunkach przedstawionych w przekazach reklamowych przez przedsiębiorcę. Swój negatywny odbiór akcji konsumenci wyrażali w mediach społecznościowych, m.in. na profilu spółki na portalu Facebook. Ich głosy zostały uwzględnione w wydanej decyzji

– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Na skutek naruszeń firma Jeronimo Martins Polska została ukarana grzywną w wysokości 160 923 767 złotych. Poza tym spółka musi opublikować oświadczenie o decyzji UOKiK na swojej stronie internetowej, na profilu Biedronki na Facebooku, we wskazanych stacjach telewizyjnych oraz w sklepach sieci. Decyzja jest nieprawomocna.

Źródło: UOKiK
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Prawie co piąty Polak udostępnił dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy 18 proc. Polaków udostępniło dane osobowe w zamian za dodatkowe korzyści. Najczęściej za stałą zniżkę lub jednorazowy rabat na produkty bądź usługi – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
4 MIN CZYTANIA

Jak, gdzie i za ile Polacy planują wakacyjne wyjazdy w kraju

Czy z rodziną czy we dwoje, wyjedziemy na krótko, często więcej niż raz i raczej nad morze. Na noclegi chcielibyśmy wydać nie więcej niż 200 złotych za osobę za noc. Miejsce pobytu wybieramy starannie, przeglądając uważnie oferty wielu obiektów.
4 MIN CZYTANIA

Demografia odporna na finansowe dopalacze. Dzieci to nie koszty, ale inwestycja kapitałowa

Centrum im. Adama Smitha szacuje, że koszt wychowania jednego dziecka w Polsce w roku 2024 (do osiągnięcia osiemnastego roku życia i według stanu na koniec poprzedniego roku) wyniósł 346 tys. zł (1602 zł miesięcznie), a dwójki dzieci wyniósł 579 tys. zł.
3 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polskie firmy doceniają nowe technologie

Coraz więcej polskich przedsiębiorstw eksportowych korzysta lub ma zamiar korzystać z najnowocześniejszych technologii.
2 MIN CZYTANIA

Finanse czy zdrowie? Co martwi Polaków

Finanse i stan zdrowia to największe zmartwienia Polaków, choć optymizm odnośnie własnej sytuacji finansowej jest coraz większy.
2 MIN CZYTANIA

Będzie ZUS od wszystkich umów cywilnoprawnych?

Rząd prowadzi prace nad ozusowaniem wszystkich umów cywilnoprawnych oraz likwidacją tak zwanych zbiegów tytułów do ubezpieczeń społecznych.
2 MIN CZYTANIA