Tylko 20 proc. polskich przedsiębiorstw zintegrowało swoje narzędzia finansowo-księgowe z Krajowym System e-Faktur (KSeF) – wynika z raportu „Rewolucja w fakturowaniu: czy polskie firmy są gotowe na KSeF?” przygotowanego przez Webcon. Kroki w tym kierunku podjęła z kolei zaledwie jedna czwarta firm w Polsce.
Badanie wykazało, że aż 32 proc. polskich przedsiębiorstw nie wykonało jeszcze żadnych kroków w związku z wprowadzeniem w Polsce e-faktur, a 23 proc. firm nie potrafi określić, czy rozpoczęły już jakieś przygotowania do KSeF i na jakim są one etapie. Najlepiej do zmian przygotowane są średnie firmy, bo wśród nich swoje systemy z KSeF zintegrowało lub podjęło w tym celu kroki aż 55 proc. ankietowanych. Wśród największych firm, które zatrudniają ponad 250 pracowników odsetek ten wynosi 49 proc. Najgorzej przygotowane do reformy są mikroprzedsiębiorstwa – wśród niech jeszcze pod koniec 2023 roku aż 36 proc. ankietowanych w ogóle nie znało terminu „KSeF”.
Jako największe wyzwania związane z KSeF polskie firmy wyróżniają dostosowanie narzędzi i procedur do nowych regulacji, bo w najmniejszych przedsiębiorstwach wskazało na to 42 proc. organizacji, a w dużych – 47 proc.
Niepewność firm związana z dostosowaniem procesów do obowiązku KSeF wydaje się w pełni uzasadniona. Jest to zmiana, która dotyka wszystkich – zarówno organizacje, które nie wdrożyły jeszcze narzędzia do elektronicznego obiegu faktur, jak i firmy, które już korzystają z takich systemów. W pierwszym przypadku przedsiębiorców czeka wybór odpowiedniej platformy, wdrożenie i przeszkolenie pracowników. W drugim sprawdzenie, czy używany system jest lub będzie zintegrowany z KSeF, a jeśli nie, to szukanie innych rozwiązań. W każdym przypadku firmy staną przed trudną decyzją wyboru elastycznego narzędzia, które w przypadku późniejszych zmian regulacji pozwoli dostosowywać procesy na czas i bez dodatkowych kosztów
– powiedziała dyrektor działu Pre-sales Consulting w Webcon Anna Puka.