fbpx
piątek, 26 lipca, 2024
Strona głównaTransportDroższe paliwo do starszych aut

Droższe paliwo do starszych aut

Unia Europejska zdecydowała, że paliwa muszą mieć więcej biokomponentów. Oznacza to, że kierowcy starszych samochodów będą musieli tankować droższą benzynę.

W wyniku wdrażania przez Polskę unijnych regulacji klimatycznych stacje benzynowe wyciągną więcej pieniędzy z kieszeni w szczególności biedniejszych Polaków. Otóż już od 1 stycznia 2024 r. na stacjach benzynowych nie będzie dostępna benzyna Pb95 w wersji E5, czyli zawierająca 5 proc. biokomponentów. Zastąpi ją benzyna PB95 w wersji E10, czyli zawierająca 10 proc. biokomponentów.

Dla kogo benzyna?

Problem w tym, że benzyny w PB95 w wersji E10 nie będą mogli tankować kierowcy starszych pojazdów benzynowych. Jak informuje serwis Money.pl, według niemieckiego stowarzyszenia ADAC, „benzynę E10 będą mogli bezpiecznie, bez obaw o uszkodzenie silnika, tankować właściciele aut wyprodukowanych najwcześniej w listopadzie 2010 r., a więc obecnie najwyżej 13-letnich”. Kierowcy starszych samochodów będą zmuszeni wlewać do baku droższą o około 0,3 zł benzynę Pb98, która nadal będzie miała mniej biokomponentów.

Kłopot dla większości Polaków

Problem, jaki stworzyła Unia Europejska i który bezrefleksyjnie został przetransferowany przez polskie władze do polskiego systemu prawnego, będzie dotyczył zdecydowanej większości Polaków. Otóż z informacji Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że w 2022 r. średni wiek auta w Polsce szacowano na 15,8 lat. Również w zeszłym roku Eurostat opublikował raport, z którego wynika, że aż 40 proc. samochodów w Polsce ma ponad 20 lat.

Bruksela twierdzi, że w ten sposób uratuje klimat. Natomiast internauci komentują, że to kolejny podatek od biedy. „To jest jedna wielka zielona bujda, wypompowywanie do dna Waszych oszczędności” – napisał jeden z internautów.

Źródło: Money.pl
Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA