fbpx
wtorek, 19 marca, 2024
Strona głównaFelietonDziura edukacyjna a przyszłość Polski

Dziura edukacyjna a przyszłość Polski

Nie ma w Europie kraju, w którym szkoły podczas pandemii COVID-19 byłyby zamknięte dłużej niż w Polsce.

Pandemia zaskoczyła prawie wszystkie sektory, a w wielu z nich ujawniła fundamentalne braki. Jednym z tych sektorów jest szkolnictwo. Przejście na naukę w formie zdalnej od samego początku ograniczyło możliwość realizacji przez szkoły wielu wymagań zawartych w podstawie programowej. Podstawie, która już od dawna wymaga zmodernizowania.

Tym bardziej więc raport przygotowany przez Bank Światowy każe bić na alarm. Jego eksperci twierdzą, że zdalna edukacja powoduje u uczniów takie luki, jakby z całego okresu edukacji wycięto im ponad semestr. I to mimo tego, że lekcje cały czas się odbywają. Według tych szacunków, rocznie uczniowie przyswajają 60-70 procent mniej materiału w porównaniu do nauki systemem tradycyjnym.

Dr Tomasz Gajderowicz z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, członek zespołu Evidence Institute, komentując symulacje Banku Światowego, dodaje: „Te katastrofalne prognozy obejmują jedynie ostatnie miesiące poprzedniego roku szkolnego. Gdy dołożymy do tego efekty tegorocznego lockdownu, czeka nas nie tyle dziura edukacyjna, ile gigantyczny kanion zaległości”.

Te zaległości to tylko część negatywnego efektu zamykania szkół. Dochodzi do tego przecież likwidacja niesamowicie ważnych dla rozwoju młodych ludzi więzi społecznych. Nauka bez codziennego, bezpośredniego kontaktu uczniów z nauczycielami a także bez wspólnej pracy w klasie, jest dla większości bardzo trudnym wyzwaniem. Konsekwencją tego procesu jest obniżona efektywność i zaburzony proces rozwoju. W warunkach izolacji rodziny przebywają przez cały czas razem, zaciera się więc granica praca/dom (zarówno w przypadku nauczycieli, jak i rodziców), co powoduje, że efektywność ich pracy także spada. Pamiętajmy, że szkoła nie tylko uczy podstawowej wiedzy teoretycznej, lecz także kształtuje w uczniach wzory postępowania. Oprócz teorii bardzo ważne są ćwiczenia praktyczne oraz umiejętność pracy w zespole, czego nie zapewnią (zwłaszcza najmłodszym) zajęcia online.

Nie ma w Europie kraju, w którym szkoły podczas pandemii COVID-19 byłyby dłużej zamknięte niż w Polsce. Przez ostatnie miesiące obowiązywało hasło „Za wszelką cenę chrońmy seniorów”, jednak realizując to hasło, nie można pogrążać w edukacyjnym i społecznym niebycie tych wszystkich, od których za kilka, czy kilkanaście lat będziemy oczekiwać, że wezmą na siebie ciężar rozwijania kraju i pracy na nasze emerytury. To oni przejmą po swoich rodzicach firmy i tworzyć będą nowoczesne startupy oraz staną do rywalizacji z najlepszymi na świecie. Najgorsze, co można im zrobić, to już na starcie podciąć skrzydła.

Świat cyfrowy staje się stałym elementem naszej codzienności i należy wziąć to pod uwagę. Na pewno jednak nauka zdalna nie powinna całkowicie zastępować stacjonarnego udziału w zajęciach. Warto więc zacząć od reform, które przede wszystkim poprawią jakość kształcenia ogólnego, wspomagając się najnowszymi technologiami.
Połączmy tradycję z nowoczesnością, a otrzymamy solidną edukację dla obecnych i przyszłych pokoleń. Nie zapominajmy, że „takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”…

INNE Z TEJ KATEGORII

Klimatyzm über alles

Tak jak za Polski Ludowej nie było odwrotu od budowy najwyższej formy cywilizacji człowieka, czyli komunistycznej utopii, tak teraz w Unii Europejskiej nie ma odwrotu od ideologii klimatyzmu. Tak samo wtedy, jak i teraz ludzie, którzy się temu sprzeciwiali lub z tego kpili uznawani byli za niespełna rozumu. Wtedy komunizm budowali towarzysze z państwowych przedsiębiorstw, a teraz ze zmianami klimatu walczą menedżerowie i prezesi firm prywatnych.
5 MIN CZYTANIA

Panika klimatystycznych naganiaczy

Obserwuję wzmożoną panikę po stronie klimatystycznych naganiaczy, wciskających nam bajki o wspaniałej, przynoszącej korzyści polityce klimatycznej UE. Przyczyny tej paniki i coraz bardziej agresywnych wpisów w mediach społecznościowych są trojakie.
5 MIN CZYTANIA

Czy jeszcze jesteśmy posiadaczami pieniądza?

Ludzkość od początku istnienia pieniądza traktowała władztwo nad środkiem płatniczym w kategoriach własnościowych. Z perspektywy kształtu systemów podatkowych obecnych czasów, szczególnie tego polskiego, zastanawiam się, czy nie dotknęła nas kolejna cicha rewolucja.
5 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Dlaczego rząd w kwestii strategii mieszkaniowej wywiesił białą flagę?

Na rynek mieszkaniowy musimy patrzeć jak na jeden ze strategicznych obszarów gospodarczych państwa, takich jak komunikacja, energetyka czy zbrojeniówka. Bez mieszkań państwo nie będzie się w stanie rozwijać. Nadal będziemy mieć również poważne problemy natury demograficznej. Tymczasem można odnieść wrażenie, że rząd w kwestii strategii mieszkaniowej wywiesił białą flagę.
6 MIN CZYTANIA

Na czym polega rozsądna i skuteczna pomoc uchodźcom?

Jesteśmy świadkami największego od kilkudziesięciu lat kryzysu humanitarnego w naszej części świata. Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę do Polski napłynęła kilkumilionowa rzesza uchodźców zza wschodniej granicy. Na tę potrzebę Polacy odpowiedzieli serdecznością i życzliwością. Wielkie serca naszych rodaków to wspaniały pokaz solidarności. Jednak dopiero teraz przed nami największe wyzwania: społeczne, polityczne i gospodarcze. Reakcja na nie stanowić będzie prawdziwy egzamin dla naszego państwa.
5 MIN CZYTANIA

List do przewodniczącej Komisji Europejskiej o natychmiastowe odblokowanie Polsce środków z KPO

Prezentujemy list prezesa Rady Gospodarczej Strefy Wolnego Słowa do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, w którym apeluje on o niezwłoczne odblokowanie Polsce funduszy z Krajowego Planu Odbudowy.
< 1 MIN CZYTANIA