fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportKomisja Europejska chce zakazać tirów

Komisja Europejska chce zakazać tirów

Do końca roku Komisja Europejska ma przedstawić nowe rozwiązania dla spalinowych ciężarówek i autobusów. Zamierza zakazać ich produkcji, sprzedaży i rejestracji.

Unijne regulacje przewidują wstrzymanie rejestrowania spalinowych samochodów po 2035 r., ale obejmują tylko pojazdy osobowe. Na razie nie wiadomo, od kiedy zostaną przez Unię Europejską zakazane ciężarówki. Jak informuje serwis businessinsider.com.pl, organizacje ekologiczne postulują, by najpóźniejszą datą wycofania się ze sprzedaży nowych spalinowych ciężarówek i autobusów był 2040 r.

To oznaczałoby ogromny cios dla polskich przedsiębiorstw zajmujących się transportem i logistyką. Nasza branża transportowa jest jedną z największych w Europie. Aktualnie jesteśmy jednym z europejskich liderów i rejestrujemy najwięcej TIR-ów w Europie po Niemczech i Francji. Według raportu „Transport drogowy w Polsce 2021+” 125 tys. polskich firm transportowych zatrudnia około 1 mln osób, a 20 proc. towarów w Unii Europejskiej przewożą polskie firmy.

Problem w tym, że jak zauważa Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska: „obecne technologie nie pozwalają (…) zastąpić najczęściej wybieranego dziś diesla. Napędy bateryjne oznaczają bowiem zbyt wielki akumulator w porównaniu do przewożonego tonażu, z kolei wodór wciąż pozostaje technologią, która nie została jeszcze wdrożona komercyjnie”.

– Komisji może marzyć się całkowity zakaz rejestracji nowych aut, ale obecnie nie ma technologii pozwalającej na to, by skutecznie zastąpić transport spalinowy. Obecnie zeroemisyjne samochody ciężarowe są w stanie efektywnie pokonywać dystans do 300 km, a to stanowczo zbyt mało, by wyeliminować konwencjonalne napędy na dłuższych trasach. Kolej też w pełni nie jest w stanie ich zastąpić – tłumaczy prezes Wroński.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA

Etapy rozwoju Unii

Niektórzy zarzucają mi, że bez powodu nienawidzę Unii Europejskiej. Albo uważają, że nawet jeśli mam jakiś powód, to nie mam racji, bo przecież Unia jest taka wspaniała i chce wyłącznie naszego dobrobytu. To kompletna nieprawda.
5 MIN CZYTANIA

Sri Lanka nie tylko tuk tukiem

Podczas targów książki w Łodzi, na których odbyła się prapremiera mojej najnowszej książki „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”, jedna z czytelniczek napomknęła, że planuje wyjazd na Sri Lankę. Odpowiedziałem, że właśnie cały styczeń przebywałem w tym kraju i co nieco wiem o wyspie. Kobieta spytała mnie, czy da się tam przeżyć za 20 dolarów. Spytałem, czy ma na myśli jeden dzień, ale po jej minie wywnioskowałem, że chyba myślała o znacznie dłuższym okresie czasu. Stwierdziłem, że jeden dzień jedna osoba może jakoś przeżyć za tę kwotę, ale na pewno nie cała rodzina przez miesiąc.
7 MIN CZYTANIA