fbpx
czwartek, 13 czerwca, 2024
Strona głównaTransportŁódź ma pełną obwodnicę autostradową

Łódź ma pełną obwodnicę autostradową

Łódź jest pierwszym miastem w Polsce, wokół którego została zbudowana i oddana do użytku kierowców pełna obwodnica składająca się z odcinków autostrad i tras szybkiego ruchu.

Właśnie został otwarty brakujący odcinek trasy S14 w okolicach Łodzi. 7 lipca otwarto dla kierowców 16-kilometrowy odcinek tej drogi między Aleksandrowem Łódzkim a węzłem Emilia. W efekcie północną obwodnicę Łodzi tworzy autostrada A2, wschodnią – autostrada A1, południową – droga ekspresowa S8, a zachodnią – droga ekspresowa S14. Cała obwodnica miasta ma długość 122 km.

Trasę zbudowali Chińczycy

Trasa S14 została zbudowała przez chińską firmę Stecol Corp. za kwotę ponad 800 mln zł. Łączy ona S8 z autostradą A2. Ma dwie jezdnie po dwa pasy. Realizacja inwestycji rozpoczęła się ponad dekadę temu. Trasa została zbudowana w trzech etapach.

Zakończona została budowa obwodnicy Łodzi. To obwodnica pierwszego dużego miasta w Polsce, która została dokończona. To olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców regionu, ale także dla komunikacji ogólnopolskiej z uwagi na centralne położenie Łodzi

– powiedział podczas uroczystego otwarcia drogi prof. Piotr Gliński, minister kultury.

Drogi będą rozbudowywane

Infrastruktura będzie jeszcze rozbudowywana. Problemem jest to, że brakuje bezkolizyjnego wjazdu z S14 na autostradę A2 w okolicach węzła Emilia. Jak informuje serwis Money.pl, aktualnie ruch z trasy S14, A2 oraz ruchliwej drogi krajowej nr 91 obsługuje rondo i jest to tymczasowe rozwiązanie. Węzeł ma być rozbudowany, ale najszybciej ma się to stać dopiero w 2030 r. Dobudowany ma jeszcze zostać łącznik z Łodzi od węzła Aleksandrów Łódzki.

Serwis Forsal.pl informuje, że wkrótce kolejne polskie miasta będą mogły pochwalić się pełnymi obwodnicami. Najpierw Kraków, a następnie m.in. Szczecin i Warszawa.

Tomasz Cukiernik
Tomasz Cukiernik
Z wykształcenia prawnik i ekonomista, z wykonywanego zawodu – publicysta i wydawca, a z zamiłowania – podróżnik. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz studia podyplomowe w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Jest autorem książek: Prawicowa koncepcja państwa – doktryna i praktyka (2004) – II wydanie pt. Wolnorynkowa koncepcja państwa (2020), Dziesięć lat w Unii. Bilans członkostwa (2005), Socjalizm według Unii (2017), Witajcie w cyrku (2019), Na antypodach wolności (2020), Michalkiewicz. Biografia (2021) oraz współautorem biografii Korwin. Ojciec polskich wolnościowców (2023) i 15 tomów podróżniczej serii Przez Świat. Aktualnie na stałe współpracuje m.in. z miesięcznikiem „Forum Polskiej Gospodarki” (i z serwisem FPG24.PL) oraz tygodnikiem „Do Rzeczy”.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Unia Europejska jako niemieckie imperium w Europie

Dr Magdalena Ziętek-Wielomska stawia w swojej książce tezę, że unijne regulacje są po to, żeby niemieckie koncerny uzyskały przewagę konkurencyjną nad firmami z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej.
6 MIN CZYTANIA

Rocznica członkostwa w Unii

1 maja mija 20 lat, odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Niestety w polskiej przestrzeni publicznej krąży wiele mitów i półprawd na ten temat. Dlatego właśnie napisałem i wydałem książkę „Dwadzieścia lat w Unii. Bilans członkostwa”.
4 MIN CZYTANIA

Urojony klimatyzm

Bardziej od ekologizmu preferuję słowo „klimatyzm”, bo lepiej oddaje sedno sprawy. No bo w końcu cały świat Zachodu, a w szczególności Unia Europejska, oficjalnie walczy o to, by klimat się nie zmieniał. Nie ma to nic wspólnego z ekologią czy tym bardziej ochroną środowiska. Chodzi o zwalczanie emisji dwutlenku węgla, gazu, dzięki któremu mamy zielono i dzięki któremu w ogóle możliwe jest życie na Ziemi w znanej nam formie.
6 MIN CZYTANIA