fbpx
niedziela, 25 lutego, 2024
Strona głównaInnowacjePolskie firmy nie korzystają ze sztucznej inteligencji

Polskie firmy nie korzystają ze sztucznej inteligencji

Zaledwie kilka procent polskich przedsiębiorstw deklaruje, że korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji lub z automatyzacji pracy.

Aż 96 proc. polskich przedsiębiorstw nie korzysta ze sztucznej inteligencji – wynika z badania opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Co gorsza, firmy te nie mają ambicji, aby taki stan rzeczy zmienić.

Jeśli polskie przedsiębiorstwa korzystają ze sztucznej inteligencji, to najczęściej są to narzędzia zarządzania wiedzą oraz generatory grafik. Planów wdrożenia narzędzi sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych dwóch lat nie ma prawie 90 proc. polskich firm.

Niewiele lepiej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o automatyzację pracy, bo korzysta z niej zaledwie 6 proc. firm w naszym kraju, a aż 87 proc. przedsiębiorstw nieposiadających automatyzacji nie ma zamiaru jej wdrażać.

Polskie przedsiębiorstwa nie korzystają na co dzień z dużych zbiorów danych, choć coraz więcej z nich dostrzega w tym obszarze możliwości i korzyści. Z pojęciem „big data” z perspektywy firmowej spotkało się zaledwie 20 proc. badanych, a przetwarzaniem takich zbiorów zajmowało się tylko 11 proc. przedsiębiorstw. Podobnie sprawy mają się z przetwarzaniem danych w chmurze – 83 proc. firm nie korzysta z takich narzędzi

– poinformował URE.

Choć polskie firmy generalnie nie korzystają z automatyzacji oraz sztucznej inteligencji, to można powiedzieć, że rozwiązania cyfrowe nie są im obce. Aż 97 proc. firm korzysta z telefonii komórkowej, a 93 proc. z internetu. Przedsiębiorstwa z Polski wykorzystują sieć głównie do pozyskiwania z niej informacji niezbędnych do prowadzenia działalności (84 proc.) oraz prowadzenia komunikacji z klientami (71 proc.), a także pozyskiwania nowych klientów, na co wskazuje ponad połowa ankietowanych.

URE podkreślił, że wzrosło zainteresowanie polskich przedsiębiorców usługami e-administracji, z której korzysta 47 proc. firm. Najczęściej odwiedzane są platformy ZUS (pue.zus.pl – 81 proc. z grupy korzystających), epuap.gov.pl (44 proc.), finanse.mf.gov.pl (27 proc.) i ceidg.gov.pl (22 proc.).

Źródło: URE
Jarosław Wójtowicz
Jarosław Wójtowicz
Przygodę z dziennikarstwem zaczynał w 2003 roku jako akredytowany dziennikarz sportowy. Od 2009 roku współpracuje z różnymi portalami o tematyce gospodarczo-politycznej. Współtworzył portal dla mężczyzn Menstream.pl oraz pisał dla Oficyny Konserwatystów i Liberałów. Od 2021 roku związany z fpg24.pl. Prywatnie interesuje się sportem.

INNE Z TEJ KATEGORII

Kiedy sztuczna inteligencja stwierdza, że nie żyjesz, czyli nędzne oszustwa „piratów nekrologów”

Od pewnego czasu coraz częściej pojawiają się w nagłówkach informacje o fałszywych, sztucznie spreparowanych nekrologach – wśród nich znajdują się nawet takie, które przekazują wiadomość o śmierci wciąż żyjących osób. Jak się okazuje, stoi za tym czyjś interes.
3 MIN CZYTANIA

Pierwszy prywatny lądownik dotarł na Księżyc

Lądownik Odyseusz osiadł na powierzchni Księżyca i tym samym stał się pierwszym tego typu urządzeniem, które dotarło na Srebrny Glob w ramach prywatnej inicjatywy.
< 1 MIN CZYTANIA

Czy polskie firmy są gotowe na KSeF?

Aż jedna trzecia polskich przedsiębiorstw nie podjęła żadnych kroków w celu integracji swoich narzędzi finansowo-księgowych z Krajowym System e-Faktur (KSeF).
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

E-papierosy znikną ze sklepów?

Ministerstwo Zdrowia pracuje nad przepisami, które zakażą sprzedaży jednorazowych e-papierosów. Celem jest troska o zdrowie, szczególnie młodych ludzi–.
2 MIN CZYTANIA

Olbrzymi wzrost kontrabandy z Białorusi

W 2023 roku nastąpił znaczny wzrost przemytu papierosów z Białorusi do Polski. Przestępcy stawiają na szmugiel przez legalne przejścia graniczne.
2 MIN CZYTANIA

Polskie firmy zainteresowane odbudową Ukrainy

Ponad jedna czwarta polskich przedsiębiorstw jest zainteresowana zainwestowaniem w odbudowę Ukrainy po wojnie.
2 MIN CZYTANIA