Przedsiębiorcy nie chcą integrowania kas fiskalnych z terminalami, chociaż cenią zmiany, jakie dokonują się dotąd w cyfryzacji kraju. Integrację taką miały uprawomocnić zmiany legislacyjne, o czym traktuje art. 19a ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców. Nakazuje on przedsiębiorcom, którzy umożliwiają przyjmowanie płatności przy użyciu terminala płatniczego i prowadzą ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących online, zapewnienie współpracy kasy rejestrującej z terminalem płatniczym.
Po licznych uwagach środowiska ekosystemu płatniczego wskazujących na brak gotowości do takiej integracji, obowiązkowe zintegrowanie terminali z kasami zostało przesunięte na 1 stycznia 2025 roku. Nie zmienia to jednak istoty sprawy – przedsiębiorcy tego nie chcą i mają twarde argumenty przemawiające za tym, że jest to zamierzenie całkowicie pozbawione racjonalnych podstaw.
To rozwiązanie jest zbędne
ZPP stoi na stanowisku, że wprowadzenie nowego rozwiązania jest zbędne, gdyż dane uzyskane w ten sposób będą powielać się z tymi, które są dostępne u agentów rozliczeniowych. Zgodnie z art. 278b ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) w okresie od dnia 1 lipca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. agent rozliczeniowy jest obowiązany do przekazywania szefowi KAS informacji o transakcjach płatniczych akceptanta wykonywanych przy użyciu terminala płatniczego, oprogramowania lub systemu teleinformatycznego. Oznacza to, że KAS już obecnie otrzymuje informacje o transakcjach terminalowych.
Dodatkowe obciążenie przedsiębiorców
Nakładanie na przedsiębiorców kolejnych obowiązków w postaci generowania informacji, które i tak już są dostępne, równa się dokładaniu im nowych ciężarów, na dodatek pozbawionych sensu. Z całą pewnością obowiązek integracji kas fiskalnych i terminali stanowiłby dodatkowe, biurokratyczne obciążenie uciążliwe dla wszystkich, a szczególnie dla najmniejszych firm. Przedsiębiorcom grozi się przy tym dotkliwymi karami (w wys. 5000 zł) za każde naruszenie nowych przepisów. Dodatkową sankcją, która pojawiłaby się z dniem 1 stycznia 2025 roku, byłby brak możliwości odliczenia VAT przez przedsiębiorcę.
Niemożliwe także ze względów formalnych
Pełna integracja jest niezwykle trudna do zrealizowania także ze względu na obowiązujący tzw. protokół integracji.
„Trudno jest nam zrozumieć dlaczego w BiP MRiT został opublikowany gotowy protokół, zamiast, co wynika z rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r., opisu technicznego protokołu. Opublikowany protokół jest obciążony prawami majątkowymi podmiotu trzeciego, bo dysponuje nimi Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego (FROB). FROB, posiadając prawa majątkowe do protokołu, może więc czerpać z niego korzyści” – czytamy.
Zobaczymy, jak nowy minister finansów będzie postrzegał stanowisko firm. Kwestia ta może stać się jednym z pierwszych papierków lakmusowych testujących stosunek nowej władzy do środowiska przedsiębiorców sektora MŚP.