Aż 83 proc. ankietowanych producentów uważa, że technologie cyfrowe zmienią sposób działania ich firm w ciągu najbliższych pięciu lat – wynika z raportu Deloitte. Same firmy też chętniej sięgają po nowe rozwiązania.
Raport „2024 Manufacturing Outlook” wykazał, że po kilku trudnych latach naznaczonych brakiem stabilności oraz zaburzeniami łańcuchów dostaw, światowa branża przemysłowa powraca na ścieżkę wzrostu, co jest istotnym sygnałem dla polskiego przemysłu, który od 2004 r. rozwija się w tempie trzykrotnie przekraczającym średnią unijną, a jego udział w krajowym PKB jest jednym z najwyższych spośród wszystkich krajów UE.
Strukturalne czynniki stojące za sukcesem polskiego przemysłu w ostatnich dekadach – otwarcie na rynek unijny, wzrost produktywności, duża liczba poddostawców i dostępność wykwalifikowanych pracowników, a także konkurencyjność cenowa wciąż nam sprzyjają
– napisano w raporcie.
Zdaniem ekspertów Deloitte poszukujący nowych możliwości rozwoju producenci coraz chętniej sięgają po narzędzia wykorzystywane w cyfrowej transformacji, takie jak internet rzeczy, generatywna AI czy metawersum. Jako główne zalety cyfryzacji procesów w firmach przedsiębiorcy uważają poprawę efektywności, wzrost odporności łańcuchów dostaw, zwiększenie konkurencyjności oraz spadek emisyjności produkcji.
Z kolei autorzy raportu uważają, że zastosowanie najnowszych technologii korzystnie wpływa na m.in. elastyczność procesu produkcyjnego oraz efektywność organizacji, a za przykład podano fakt, że producenci, którzy dotychczas skorzystali z inteligentnych rozwiązań obniżyli koszty produkcji o jedną trzecią oraz poprawili o 20 proc. jakość wytwarzanych produktów.
Firmy produkcyjne chcą też zapobiec ewentualnym przyszłym zaburzeniom łańcuchów dostaw i aż 76 proc. ankietowanych w tym celu analizuje swoje ekosystemy zaopatrzenia z wykorzystaniem najnowszych technologii umożliwiających identyfikację wrażliwych obszarów działalności. Szczególnie rośnie popularność tzw. cyfrowego bliźniaka, czyli wirtualnego modelu np. łańcucha dostaw czy linii produkcyjnej.
Innym wyzwaniem dla firm produkcyjnych jest też obniżenie emisyjności i tutaj technologie cyfrowe również mogą być pomocne. W celu dekarbonizacji branża przemysłowa musi ukierunkować się na niskoemisyjne źródła energii, co ma w dłuższej perspektywie korzystnie wpłynąć na konkurencyjność polskich firm.