Aż 96 proc. polskich przedsiębiorstw nie korzysta ze sztucznej inteligencji – wynika z badania opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. Co gorsza, firmy te nie mają ambicji, aby taki stan rzeczy zmienić.
Jeśli polskie przedsiębiorstwa korzystają ze sztucznej inteligencji, to najczęściej są to narzędzia zarządzania wiedzą oraz generatory grafik. Planów wdrożenia narzędzi sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych dwóch lat nie ma prawie 90 proc. polskich firm.
Niewiele lepiej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o automatyzację pracy, bo korzysta z niej zaledwie 6 proc. firm w naszym kraju, a aż 87 proc. przedsiębiorstw nieposiadających automatyzacji nie ma zamiaru jej wdrażać.
Polskie przedsiębiorstwa nie korzystają na co dzień z dużych zbiorów danych, choć coraz więcej z nich dostrzega w tym obszarze możliwości i korzyści. Z pojęciem „big data” z perspektywy firmowej spotkało się zaledwie 20 proc. badanych, a przetwarzaniem takich zbiorów zajmowało się tylko 11 proc. przedsiębiorstw. Podobnie sprawy mają się z przetwarzaniem danych w chmurze – 83 proc. firm nie korzysta z takich narzędzi
– poinformował URE.
Choć polskie firmy generalnie nie korzystają z automatyzacji oraz sztucznej inteligencji, to można powiedzieć, że rozwiązania cyfrowe nie są im obce. Aż 97 proc. firm korzysta z telefonii komórkowej, a 93 proc. z internetu. Przedsiębiorstwa z Polski wykorzystują sieć głównie do pozyskiwania z niej informacji niezbędnych do prowadzenia działalności (84 proc.) oraz prowadzenia komunikacji z klientami (71 proc.), a także pozyskiwania nowych klientów, na co wskazuje ponad połowa ankietowanych.
URE podkreślił, że wzrosło zainteresowanie polskich przedsiębiorców usługami e-administracji, z której korzysta 47 proc. firm. Najczęściej odwiedzane są platformy ZUS (pue.zus.pl – 81 proc. z grupy korzystających), epuap.gov.pl (44 proc.), finanse.mf.gov.pl (27 proc.) i ceidg.gov.pl (22 proc.).