Raport Fundacji StartUp Poland wykazał, że start-upy z Polski nie mogą narzekać na brak finansowania, dzięki czemu dobrze radzą sobie w Europie i na świecie. Z usług polskich start-upów korzystają nie tylko małe, ale też duże przedsiębiorstwa i korporacje.
Start-upy od oprogramowania
Portal Newseria Biznes precyzuje, że główną domeną polskich start-upów jest działalność w obszarze oprogramowania. Niemal dwie trzecie spółek oferuje klientom aplikacje – w 36 proc. są to aplikacje webowe, a w 26 proc. – mobilne.
Polska stoi software’em, a polscy informatycy mają olbrzymią renomę na świecie. Branża software’owa, która odniosła największy sukces, to przede wszystkim cyfrowa rozrywka, sektor gier. W żadnym innym sektorze nowych technologii Polska nie wykreowała aż tylu graczy na skalę co najmniej europejską. Mamy też kilku graczy rozpoznawalnych w skali globalnej i to jest niewątpliwie sukces. Dlatego uważam, że cyfrowa rozrywka – mimo że w tej chwili wyceny na Giełdzie Papierów Wartościowych istotnie spadły – to jest dalej bardzo przyszłościowa branża i jeszcze nie wszystko zostało w tym zakresie powiedziane
– powiedział agencji Newseria Biznes założyciel funduszu EEC Ventures i partner funduszu EEC Magenta, w których inwestorem jest Grupa Tauron.
Polskie start-upy najczęściej działają w branży AI i machine learning (21 proc.), produktywności i zarządzania (14 proc.), analityki – research tools, business intelligence (13 proc.), HRtech i HR tools oraz medtech (po 12 proc.) i wspierają różnorakie usługi finansowe (10 proc.).
Polskie start-upy za swoją grupę docelową w niemal dwóch trzecich przypadkach wskazują na B2B, czyli firmy małe i średnie, które zatrudniają do 250 osób. Drugie w kolejności są firmy duże i korporacje zatrudniające ponad 250 osób (62 proc.). Klienci indywidualni są grupą docelową dla 35 proc. start-upów, a klienci instytucjonalni – dla 30 proc. podmiotów.
Według Fundacji Startup Poland w Polsce działa ok. 5 tys. start-upów, a najbardziej znane to Booksy, DocPlanner oraz Brainly.
Kolejny jednorożec w Polsce? Sukces polskiego start-upu