fbpx
środa, 8 maja, 2024
Strona głównaTransportPrawie nikt nie chce kupować używanych elektryków

Prawie nikt nie chce kupować używanych elektryków

Samochody elektryczne nie cieszą się zbyt dużą popularnością na rynku wtórnym pojazdów – potencjalni nabywcy boją się je kupować.

Dane o liczbie transakcji zawieranych na rynku używanych elektrycznych samochodach opublikowało niemieckie stowarzyszenie branży motoryzacyjnej ZDK. Upublicznione informacje za poprzedni rok pokazują, że elektryki stanowią zaledwie 1,58 proc. ze wszystkich sprzedanych samochodów na rynku wtórnym. We Włoszech i Hiszpanii ten odsetek wynosi ok. 1 proc. 

Klienci nie są zainteresowani kupnem starszych samochodów na prąd z kilku powodów. Przede wszystkim samochody spalinowe podobnej klasy z tych samych roczników są tańsze. Ponadto elektryki sprzed kilku lat były wyposażone w mniej wydajne akumulatory niż te, które obecnie wyjeżdżają z fabryk. Co za tym idzie mogły już stracić na zasięgu wobec pierwotnych parametrów.

Brytyjski serwis z ogłoszeniami motoryzacyjnymi Auto Trader ujawnił, że osoby kupujące nowy samochód elektryczny o wartości 50 tysięcy funtów mogą spodziewać się spadku jego wartości o 24 tysiące funtów przez trzy lata. Dla samochodów spalinowych nabytych za podobną kwotę średnia redukcja wartości po takim samym okresie wyniesie tylko 17 tysięcy funtów. 

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, mało realna wydaje się możliwość realizacji planu Brukseli, który zakładał, iż do 2030 roku po drogach Unii Europejskiej będzie jeździć 30 milionów pojazdów elektrycznych. Na koniec 2022 roku było ich niewiele ponad 3 miliony. 

Daily Telegraph, euractiv.com, acea.auto
Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Polacy przestali się bać i pokochali… pożyczki

Banki, SKOK-i i firmy pożyczkowe od kilku miesięcy zbierają solidne żniwo. Polacy zadłużają się coraz szybciej i na coraz większe kwoty.
2 MIN CZYTANIA

Przerażenie w Londynie: gospodarka Polski może niebawem wyprzedzić brytyjską!

Brytyjskie media szeroko komentują słowa Donalda Tuska, który we wpisie zamieszczonym w serwisie X stwierdził, że za 5 lat Polacy będą zamożniejsi od mieszkańców Wysp Brytyjskich.
3 MIN CZYTANIA

Komisja Europejska sprzedaje połowę swoich biurowców

Ponieważ od czasów pandemii znaczna część pracowników Komisji Europejskiej woli pracować zdalnie, podjęto decyzję o radykalnej redukcji biur używanych przez tę instytucję.
2 MIN CZYTANIA