fbpx
niedziela, 21 kwietnia, 2024
Strona głównaŚwiat10 lat temu malezyjski samolot zniknął z radarów. Do dziś nie odnaleziono...

10 lat temu malezyjski samolot zniknął z radarów. Do dziś nie odnaleziono wraku

Zniknięcie samolotu lotu MH370 Malaysia Airlines dziesięć lat temu jest jedną z największych tajemnic lotnictwa na świecie. Na pokładzie było 239 osób.

Boeing 777 zaginął 8 marca 2014 r. w drodze z Kuala Lumpur do Pekinu. Analiza danych satelitarnych wykazała, że ​​samolot prawdopodobnie rozbił się gdzieś na południowym Oceanie Indyjskim, u wybrzeży zachodniej Australii. Jednak poszukiwania wraku nie przyniosły jak dotąd żadnych znaczących wyników.

Nieudane poszukiwania wraku

Ostatnia transmisja z samolotu Malaysia Airlines nastąpiła około 40 minut po jego wystartowaniu z Kuala Lumpur. Kapitan Zaharie Ahmad Shah pożegnał się słowami „dobranoc, malezyjskie trzy siedem zero”, gdy samolot wleciał w wietnamską przestrzeń powietrzną. Wkrótce potem jego transponder został wyłączony, co oznaczało, że nie można go było łatwo namierzyć.

Wojskowy radar pokazał, że samolot opuścił tor lotu i przeleciał z powrotem nad północną Malezją i wyspą Penang, a następnie wleciał nad Morze Andamańskie, w kierunku krańca indonezyjskiej wyspy Sumatra. Następnie skręcił na południe i tu wszelki ślad po nim zaginął.

Malezja, Australia i Chiny rozpoczęły podwodne poszukiwania na obszarze 120 000 km2 na południowym Oceanie Indyjskim, w oparciu o dane z automatycznych połączeń między satelitą Inmarsat a samolotem. Kosztowały około 143 miliony dolarów i zostały odwołane po dwóch latach, w styczniu 2017 r. Nie znaleziono żadnych śladów.

Dotychczas wzdłuż wybrzeża Afryki i na wyspach na Oceanie Indyjskim zebrano ponad 30 fragmentów podejrzanych szczątków samolotów, ale potwierdzono, że tylko trzy fragmenty skrzydeł pochodzą z MH370.

Brak ustalenia przyczyn katastrofy

Kokpit zaginionego samolotu (2004)/Wikimedia Commons

W 495-stronicowym raporcie na temat zniknięcia MH370, opublikowanym w lipcu 2018 r., stwierdzono, że sterowanie Boeingiem 777 zostało prawdopodobnie celowo zakłócone w celu zejścia z kursu, ale śledczy nie byli w stanie ustalić, kto był za to odpowiedzialny. W raporcie podkreślono także błędy popełnione przez centra kontroli ruchu lotniczego w Kuala Lumpur i Ho Chi Minh City i wydano zalecenia mające zapobiec powtórzeniu się takiego incydentu.

Śledczy powstrzymali się od przedstawienia jakichkolwiek wniosków na temat tego, co stało się z MH370 twierdząc, że zależy to od znalezienia wraku samolotu.

Brak możliwości ustalenia miejsca katastrofy podsycił liczne teorie spiskowe, począwszy od błędu mechanicznego lub zdalnie sterowanej katastrofy po bardziej dziwaczne wyjaśnienia, takie jak porwanie przez kosmitów czy rosyjski spisek.

W ostatnich latach niektórzy eksperci ds. lotnictwa uznali, że najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest celowe zejście z kursu przez pilota. Stwierdzili jednak, że w wyszkoleniu, zdrowiu psychicznym i sytuacji zarówno kapitana, jak i drugiego pilota nie było nic podejrzanego.

Premier Malezji Anwar Ibrahim powiedział w tym tygodniu, że rząd jest skłonny wznowić śledztwo w sprawie lotu MH370, jeśli zaistnieją ku temu przekonujące przesłanki.

Reuter, KR
Konrad Rajca
Konrad Rajca
Niezależny analityk i doradca, specjalista w tematyce międzynarodowej, w szczególności azjatyckiej i geopolitycznej. Konsultant Public Relations i Public Affairs. Pracował w mediach, m.in w Polskiej Agencji Prasowej i miesięczniku „Stosunki Międzynarodowe". Publikował m.in. w „Rzeczpospolitej" i „Najwyższym Czasie". Pracował także w sektorze publicznym – w Biurze Przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Urzędzie m.st Warszawy, gdzie był rzecznikiem prasowym Urzędu Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Współpracował z Polsko-Amerykańską Fundacją Edukacji i Rozwoju Ekonomicznego (PAFERE). Absolwent Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego.

INNE Z TEJ KATEGORII

Chcesz pracować w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

35-godzinny tydzień pracy w Niemczech – jak reagują na to niemieckie firmy?

Nie tylko w Polsce, lecz także w Niemczech coraz częściej mówi się o skróceniu tygodnia pracy z 40 do 35 godzin. Po miesiącach negocjacji i wielu strajkach Deutsche Bahn zamierza spełnić żądanie Związku Maszynistów Niemieckich (GDL) odnośnie 35-godzinnego tygodnia pracy. Co sądzą o tym inne niemieckie przedsiębiorstwa?
5 MIN CZYTANIA

Ile kosztuje godzina pracy w Unii Europejskiej?

Eurostat opublikował dane na temat godzinowych kosztów pracy w poszczególnych państwach należących do Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Przed nami Nowa Era?

Są wynalazki i przełomy, które zmieniają oblicze cywilizacji. Takim było wynalezienia koła, druku czy maszyny parowej. Dziś mówimy o przełomie związanym ze sztuczną inteligencją. Pytanie, jak bardzo zmieni ona nasz świat? Niektórzy mówią o Nowej Erze Sztucznej Inteligencji, która nastąpi – a w zasadzie już następuje – po Erze Wiary i Erze Rozumu.
5 MIN CZYTANIA

Od smartfonów po samochody. Xiaomi rozpoczęło produkcję elektryków

Chiński producent smartfonów Xiaomi wprowadził na rynek swój pierwszy samochód elektryczny. Firma ma nadzieję, że wspólny system operacyjny SU7 z telefonami, laptopami i innymi urządzeniami spodoba się klientom.
2 MIN CZYTANIA

Chiny promują tanie wesela, bo chcą poprawy dzietności

Młode pary w Chinach planujące „proste” wesela, zamiast tradycyjnych z setkami gości, stały się hitem internetu po opublikowaniu przez chiński organ rządowy zajmujący się prawami kobiet artykułu wzywającego do bardziej oszczędnych wesel. Ma się to przyczynić do zwiększenia liczby małżeństw, co ma wpłynąć na większą dzietność.
2 MIN CZYTANIA