fbpx
piątek, 26 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportAutonomiczne ciężarówki bez kierowców przyszłością Ameryki

Autonomiczne ciężarówki bez kierowców przyszłością Ameryki

Według naukowców z Uniwersytetu Michigan, pojazdy mogące poruszać się bez żywego kierowcy w znaczący sposób poprawią logistykę, wpłyną na bezpieczeństwo na amerykańskich drogach, ale również na tamtejszy rynek pracy.

Badania tego zjawiska przeprowadzono we współpracy między Uniwersytetami Michigan i Carnegie Mellon. Podsumowanie ich działań zebrano w pracy pt. „Wpływ automatyzacji na godziny pracy kierowców transportu długodystansowego w Stanach Zjednoczonych”. Opierał się on na założeniu istnienia „centrów przeładunkowych”. Oznacza to, że towary są transportowane z miejsca docelowego przez kierowców do oddalonego o maksymalnie 150 mil (240 kilometrów) centrum. I stamtąd w dalszą, dłuższą podróż, wyruszają już ciężarówką autonomiczną, bez kierowcy. Gdy docierają do kolejnego miejsca przeładunkowego to za kierownicą znów siada człowiek prowadzący do ostatecznego punktu docelowego.

Naukowcy twierdzą, że właśnie podobny model transportu będzie coraz powszechniejszy w bliskiej przyszłości. Ich zdaniem najlepiej wykorzysta potencjał możliwości pojazdów autonomicznych, dobrze radzących sobie w mało skomplikowanych i długich trasach, np. na autostradach. Natomiast tam, gdzie mogą być zawodne, jak podmiejskie skrzyżowania, inicjatywę przejmie człowiek.

Przeprowadzone badanie szacuje, że w wyniku tej rewolucji technologicznej obecną pracę może stracić nawet 0,5 osób. I chodzi tu zarówno o kierowców, jak i również personel, który obecnie świadczy im usługi w czasie długich podróży np. między obydwoma wybrzeżami USA. Ta grupa ludzi będzie musiała się przekwalifikować i szukać zatrudnienia w innych sektorach gospodarki.

zdnet.com

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Sztuczna inteligencja pomogła wyłudzić 600 milionów euro z unijnych dotacji

22 osoby zostały zatrzymane we Włoszech, Austrii, Rumunii i na Słowacji w związku z oskarżeniami o wyłudzenie kilkuset milionów euro pochodzących z unijnych funduszy na odbudowę po pandemii COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA