fbpx
sobota, 27 kwietnia, 2024
Strona głównaTransportChińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińczycy wybudują tunel pod… Zatoką Fińską?

Chińskie firmy są faworytami w wyścigu o realizację projektu budowy tunelu pod Zatoką Fińską, który ma połączyć stolice Finlandii i Estonii.

Tunel Helsinki-Tallin pozostaje w fazie projektu od 8 lat. Ma on połączyć stolice Finlandii i Estonii linią kolejową wiodącą pod dnem Zatoki Fińskiej. 

Najdłuższy tunel na świecie

Jeżeli realizacja projektu dojdzie do skutku, to zbudowany między oddalonymi od siebie o sto kilometrów miastami tunel będzie najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Skróci to czas podróży (odbywającej się obecnie promem) z ok. dwóch godzin do dwudziestu minut. Aktualne plany przewidują, że tunel zostanie oddany do użytku w 2030 roku. 

Po stronie fińskiej za realizację przedsięwzięcia odpowiada firma Finest Bay Area Development. Jeden z jej szefów   Kustaa Valtonen przyznaje, że chociaż nie zostały jeszcze podjęte ostateczne decyzje, to istnieje duża szansa na powierzenie prac budowlanych chińskim przedsiębiorstwom. Chodzi tu o China Railway Engineering Corporation, która ma doświadczenie w budowie linii kolejowych dla pociągów poruszających się z szybkością nawet 350 km/h. 

Czy ta inwestycja ma sens?

Koszt całego projektu jest szacowany na 15 miliardów euro. Jako źródła finansowania podawane są środki zarówno krajów mających zostać połączonych tunelem, jak i fundusze z Unii Europejskiej oraz z USA, Państwa Środka i krajów arabskich. 

Opłacalność powstania tunelu jest jednak poddawana w wątpliwość przez przedstawicieli obecnego rządu Finlandii. Szefowa resortu transportu Lulu Ranne udzieliła kilka tygodni temu wywiadu, w którym stwierdziła, iż realizacja tego przedsięwzięcia nie ma obecnie uzasadnienia ekonomicznego. 

scmp.com, finestbayarea.online, maailm.postimees.ee

 

Jakub Klimkowicz
Jakub Klimkowicz
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych oraz nowych technologii. Doświadczenie zdobywał, pracując zawodowo w największych polskich firmach działających na rynku rejestracji domen, hostingu i e-commerce. Autor kilkunastu tysięcy tekstów w internetowych serwisach informacyjnych.

INNE Z TEJ KATEGORII

Czas na XXI wiek w kolejowym bezpieczeństwie

W Polsce około 40 proc. linii kolejowych ma zostać wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS). Jest on potocznie nazywany sygnalizacją kabinową i gwarantuje między innymi to, że pociąg nie przejedzie „czerwonego światła”.
8 MIN CZYTANIA

Ile oszczędzasz, dojeżdżając do pracy autem? Samochód wciąż jest konkurencyjny

Auta są passé? Takie można odnieść wrażenie, obserwując przyjmowane polityki, jak np. planowany podatek samochodowy, zakaz sprzedaży aut spalinowych, czy strefy czystego transportu. Z drugiej strony liczba nowo rejestrowanych aut w Polsce rośnie. Warsaw Enterprise Institute przeanalizował korzyści, które z posiadania aut odnoszą obywatele, a które umykają urzędnikom.
3 MIN CZYTANIA

Polskie autobusy wodorowe podbijają Europę!

Kolejne miasta z państw zachodniej Europy składają zamówienia na nowoczesne autobusy polskiej marki Solaris napędzane ogniwem wodorowym.
< 1 MIN CZYTANIA

INNE TEGO AUTORA

Sztuczna inteligencja pomogła wyłudzić 600 milionów euro z unijnych dotacji

22 osoby zostały zatrzymane we Włoszech, Austrii, Rumunii i na Słowacji w związku z oskarżeniami o wyłudzenie kilkuset milionów euro pochodzących z unijnych funduszy na odbudowę po pandemii COVID-19.
2 MIN CZYTANIA

Małopolska przyciąga więcej gości niż kurorty nad Morzem Śródziemnym

W 2023 roku zarezerwowano przez internet w Unii Europejskiej rekordową liczbę noclegów na wynajem krótkoterminowy.
2 MIN CZYTANIA

Chcesz zrobić karierę w unijnych instytucjach i pochodzisz z Europy Wschodniej? Masz duży problem

W ubiegłym roku ani jeden obywatel pochodzący z krajów Europy Środkowo-Wschodniej nie zajął kierowniczego stanowiska w jednostkach administracji Unii Europejskiej.
2 MIN CZYTANIA