Transgraniczny handel elektroniczny to po prostu internetowa sprzedaż za granicę. W 2022 r. w chińskim e-handlu międzynarodowym osiągnięto wynik finansowy przekraczający 2,1 biliona juanów (ok. 300 miliardów dolarów). To pierwszy taki przypadek w historii.
Wśród importerów z Chin pierwsze miejsce zajmują: USA (34,3 proc.), Wielka Brytania (6,5proc.), Niemcy (4,6 proc.), Malezja (3,9 proc.) i Rosja (2,9 proc.). Jeżeli zaś chodzi o import, to najważniejszymi partnerami Chin okazały się: Japonia (21,7 proc. całkowitej wartości importu transgranicznego handlu elektronicznego), USA (17,9 proc.), Australia (10,5 proc.) i Francja (7,5 proc.). Chiny eksportowały w 2022 r. głównie odzież, buty i elektronikę.
Chiński biznes widzi w transgranicznym handlu elektronicznym duży potencjał. Powstają nawet specjalne centra w parkach przemysłowych poświęcone takiemu e-handlowi. Tylko że to nie są to zwykłe magazyny i sklepy. To studia multimedialne i platformy, z których prowadzi się na transmisje internetowe i sprzedaje towary „na żywo”.
Spherical Insights szacuje, że wartość globalnego transgranicznego rynku e-commerce w 2022 r. osiągnęła wartość 893,95 mld dolarów, a w 2032 r. ma się zamknąć wynikiem 8138,31 mld dolarów.
wGospodarce.pl, KR